گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

دوربین های مدار بسته که در اصطلاح انگلیسی به آنها CCTV گفته می شود از جنبه های مختلف دارای دسته بندی ها وکاربردهای متفاوتیهستند که در این مقاله به معرفی برخی از انواع دوربین های های...

انواع دوربین های مداربسته از نظر ظاهری

دوربین های مدار بسته که در اصطلاح انگلیسی به آنها CCTV گفته می شود از جنبه های مختلف دارای دسته بندی ها و کاربردهای متفاوتی هستند که در این مقاله به معرفی برخی از انواع دوربین های های مداربسته از جنبه ی ظاهری می پردازیم.

 

دوربین های دام یا سقفی ( Dome)

معنای لغوی کلمه دام DOME گنبد است. در واقع دوربین مداربسته دام به معنی دوربینی است که به شکل گنبد و به صورت نیم کره می باشد. اغلب این دوربین ها در فضاهای درونی نصب می شوند و مناسب فضاهای مسقف هستند و به همین خاطر عنوان دیگری که درباره آن بکار می رود دوربین های سقفی است. این دوربین ها بیشتر بر روی سقف نصب شده و در کیفیت و اشکال متفاوتی در بازار موجود هستند.

 

مزایای دوربین دام:

  • طراحی محبوب به دلیل سهولت نصب و راه اندازی و جاگیری در محل
  • مناسب برای هم فضاهای داخلی و هم خارجی
  • مقام در برابر خرابی

 

کاربرد

این نوع دوربین بهترین نوع دوربین مداربسته برای مکان های چون فروشگاه ها ، رستوران ها، کافی شاپ ها و هتل ها می باشد. زیرا طوری طراحی شده است که می توان زوایای وسیعی را تحت نظارت قرار داد.این نوع دوربین عمدتا برای فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا بر سقف نصب شده و بدینوسیله می توان تمام زوایای اتاق را تحت کنترل گرفت.

  دام

دوربین های بولت یا بالت ( Bullet)

دوربین های مدار بسته بولت دارای شکلی استوانه ای و مخروطی هستند که شکلی مشابه با گلوله تفنگ دارند و به همین خاطر به این عنوان نام گذاری شده است. این دوربین ها اغلب برای دیدن فواصل طولانی استفاده می شوند. این دوربین ها معمولا تنظیمات گردش، چرخش و زوم را ندارند و برای ضبط تصاویر از یک مکان ثابت و منطقه خاص کاربرد دارند. دوربین های بالت به دلیل پایه دار بود مناسب دیوار هستند گرچه می توان آنها را روی سقف نیز نصب کرد اما بیشتر موارد استفاده آنها برای فضاهای بیرونی و یا فضاهایی است که امکان نصب دوربین روی سقف وجود ندارد.

بطور کلی دوربین مداربسته بولت قابلیت نصب بر روی دیوار و سقف را دارند و هم برای مکان بسته و هم برای فضای باز استفاده می شوند. دوربین های مداربسته بولت اگر در پوششی محافظ قرار بگیرند، ضد آب می شوند. این پوشش، دوربین را از گردوغبار، بارش برف و باران، تگرگ و دیگر عناصر تخریب کننده دور نگه می دارند.

  

مزایای دوربین بالت:

  • به دلیل شکل ظاهری آن،بیشتر از دوربین های دیگر قابل مشاهده بوده و بنابراین بعنوان عامل ارعاب برای سارقین عکل می کند.
  • مقاوم در مقابل گرد و غبار و شرایط جوی سخت
  • امکان نظارت مسافت های طولانی
  • مقاوم در برابر باران و تابش های شدید به دلیل داشتم پوشش خاص

 

کاربرد:

دوربین های بالت بیشتر برای انواع صنایع از قبیل : تولیدات، مدیریت املاک و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. این دوربین ها علاوه بر ارائه تصویر با کیفیت بالا، پیغامی را به رهگذران ارسال می کند که مکان تحت نظارت است و بدین صورت سارقین را از عمل خود باز می دارد. به همین خاطر است که بعنوان بهترین دوربین مداربسته برای فضاهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

 Ø¨ÙˆÙ„ت  

دوربین های اسپید (دام Speed Domeچرخشی یا PTZ)

به کلیه دوربین مداربسته ای که در آن ها قابلیت چرخش دوربین در جای خود به وسیله کنترل کننده یا اتوماتیک فراهم شده باشد، دوربین های گردان یا Speed Dome یا PTZ گفته می شود. دوربین هایی هستند که از نظر ظاهر معمولا به شکل کروی بزرگ با پایه بزرگ هستند. از آنجا که می توان آنها را از راه دور به سمت بالا پایین و چپ و راست چرخاند به آنها دوربین های چرخشی یا PTZ نیز می گویند. این دوربین ها بزرگترین نوع دوربین های مداربسته محسوب می شوند و دارای موتور می باشند.

از این دوربین ها بیشتر در مواقعی استفاده می شود که فرد نیاز داشته باشد تصاویر دوربین مداربسته را همزمان نظارت کند. از این رو فرد می تواند با استفاده از قابلیت PTZ سیستم های مداربسته، دوربین را به هر جهت که می خواهد بچرخاند و در هر جا که می خواهد زوم کند. دوربین های اسپید دام به دلیل تعبیه شدن موتور روی آنها از قیمت بالاتری نسبت به سایر دوربین های مداربسته برخوردارند.

یکی از قابلیت های مهم دوربین های مداربسته گردان امکان تعریف کردن تعداد مشخصی preset برای دوربین است. این پریست ها به شما امکان می دهد دوربین را طوری تنظیم کنید که به صورت برنامه پذیر و زمان بندی شده، محل هایی مشخص را به شما نشان دهند.

از دیگر قابلیت های آنها می توان به زوم آنها اشاره کرد که قابلیت زوم از راه دور را نیز دارند.

 

مزایای دوربین PTZ:

  • امکان چرخش و نظارت 360 درجه محیط
  • بدلیل دارا بودن زوم اپتیکال ، می توان تصاویر را از نزدیک مشاهده کرد
  • به دلیل کیفیت تصویر بالا ، جزییات چهره قابل تشخیص می باشد.
  • تیم امنیتی کنترل کامل بر مکان داشته و در لحظه می توانند واکنش نشان دهند و وارد عمل شوند.

 

کاربرد:

این دوربین ها بهترین نوع دوربین برای کنترل از راه دور می باشند.برای مکان هایی از قبیل بازارهای خرده فروشی بزرگ و مکان های تجاری که دارای اشیا خاص و با ارزش برای محفظت دارند بیشتر رایج است.مثلا موزه ها از این نوع دوربین ها استفاده می کنند و می توانند دوربین را طوری تنظیم کنند که هنگام حرکت ورودی و خروجی های خاصی را تحت کنترل گیرد و در غیر این موارد خاص می تواند منطقه ی وسیع تری تحت پوشش قرار دهد.

   گردان

دوربین های مینیاتوری (مخفی )

دوربین های مینیاتوری یا Mini Camera به دوربین هایی که از نظر ظاهر بسیار کوچک می باشند در حدی که در برخی موارد از آنها به عنوان دوربین مخفی نیز استفاده می شود مینیاتوری یا مینی یا مخفی نیز می گویند. این دوربین ها قابلیت جانمایی در جاهایی را دارند که نیاز است دوربین در دید قرار نگیرد. شایان ذکر است طی سالهای اخیر نصب این دوربین ها بصورت مخفی تنها با دریافت مجوز از مراجع ذی صلاح امکان پذیر است و نصب آنها بدون مجوز غیر قانونی بوده و پیگرد و مجازات قانونی را به دنبال خواهد داشت.

شاید بدنه خود دوربین مینیاتوری کوچک نباشد اما لنز این دوربین ها به اندازه ای کوچک است که معمولا می توان از طریق ایجاد سوراخی کوچک تصاویر را به وسیله این دوربین ها گرفت و دوربین را پشت سطحی غیر شفاف مخفی کرد.

دوربین های مینیاتوری معمولا فاقد قابلیت دید در شب IR هستند. دلیل اصلی این امر این است که در صورت نیاز به استفاده از دید در شب برای دوربین مخفی کردن آن به مراتب مشکل تر خواهد شد. این دوربین های مینیاتوری همچنین معمولا دید مناسبی را در نور کم نخواهند داشت و برای گرفتن تصویری مناسب باید برای دوربین نور محیطی مناسبی ایجاد کنید.

 

مزایای دوربین مینیاتوری:

  • نصب آسان به دلیل کوچک بودن آن
  • قیمت ارزان تر نسبت به سایر دوربین ها به دلیل اختلاف سابز با آنها
  • کیفیت تصویر عالی و شفاف

 

کاربرد:

علاوه بر کاربرد به عنوان دوربین مدار بسته مخفی، این نوع از دوربین مداربسته در مکان های دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است طی یک فعالیت صنعتی، امکان دسترسی و مشاهده برخی از قسمت های فرایند وجود نداشته باشد. در این شرایط دوربین مداربسته مینیاتوری به علت اندازه کوچکی که دارد، گزینه مناسبی برای نظارت بر آن قسمت از فرایند می باشد. ویترین مغازه ها، تلفن های تصویری و کنترل رفتار پرستار بچه در غیاب والدین، گزینه های دیگری برای کاربرد این نوع از دوربین مداربسته می باشد.که کاربردهای دیگری نیز دارد از قبیل :

  • برخی صنایع و محیط زیست
  • داخل و خارج خودرو برای نمونه دوربین دنده عقب ماشین
  • فیلم برداری از حیات وحش، طبیعت، ثبت لحظات ورزشی
  • تصویر برداری فیلم های سینمایی و ثبت لحظات خاص
  • به عنوان دوربین مداربسته در سیستم های نظارتی وامنیتی در شرایط و موارد خاص
  • و بسیاری از کاربردهای دیگر

مینیاتوری

دوربین های چشم ماهی (Fish Eyes)

گونه ای از دوربین ها هستند که از نظر ظاهری تقریبا به شکل دوربین های دام می باشند با این تفاوت که طوری طراحی شده اند که قابلیت دید بصورت 360 درجه را دارند. از آنجا که ماهی قابلیت دیدن محیط اطراف خود را به صورت 360 درجا دارد و می تواند پشت خود را نیز همزمان با روبری خود ببیند به آنها دوربین چشم ماهی یا Fish Eye می گویند. تصویر این دوربین ها به صورت کروی محدب می باشد و می توان روی بخش های مختلف این تصویر کروی زوم کرد. این دوربین ها بیشتر مناسب مکان هایی هستند که نیاز به دید گستره وسیع می باشد و امکان نصب چند دوربین با جهت های مختلف وجود ندارد. شایان ذکر است دوربین های مداربسته چشم ماهی برای جاهایی که نیاز به وضوح در جزئیات هست مناسب نمی باشند.

یکی از دوربین های مداربسته مخفی و کاملا کاربردی دوربین های مداربسته چشم ماهی هستند .این نوع دوربین ها از نظر نصب و راه اندازی به دو دسته ی بی سیم(wire less) و با کابل تقسیم می شوند.

مصرف برق دوربین های مداربسته چشم ماهی حداکثر 3 وات و نوع تغذیه آن ها 12 ولت 1 آمپر می باشد .دید در شب موجود در این دوربین ها تصویر برداری در هنگام شب ویا مکان هایی با نور کم را امکان پذیر می نماید . دمایی که برای کارکرد این دوربین ها مناسب می باشد دمایی بین 5 تا 45 درجه سانتی گراد است . دوربین های مداربسته چشم ماهی امکان داشتن صدای دوطرفه رانیز دارد.

  

مزایای دوربین چشم ماهی:

  • زاویه دید گشترده به دلیل داشتن زاویه دید 180 یا 360درجه
  • کاهش هزینه ها زیرا کار چند دوربین را انجام می دهند
  • قابلیت اطمینان بالا به دلیل ارائه تصاویر پانورما و بدون لغزش

 

کاربرد:

دوربین های چشم ماهی کابردهای گسترده ای دارند. این دوربین ها می توانند در محیط های وسیع هم سطح تصویری بسیار مناسب در تمامی جهات برای شما ایجاد کنند. این قابلیت می تواند لزوم استفاده از تعداد زیادی دوربین برای پوشش دادن یک محیط را از بین ببرد. استفاده از این دوربین های ذکرشده در محیط هایی مانند سالن های بزرگ، سوله ها و فضاهای تفریحی بزرگ بسیار مناسب است. توجه کنید که دوربین ها چشم ماهی معمولا فاقد دید در شب هستند و در نور کم نیز تصویر مناسبی ایجاد نخواهند کرد پس بهتر است از نور محیطی مناسب در محل نصب دوربین اطمینان حاصل کنید.

   چشم-ماهی 

دوربین مداربسته بی سیم(wireless)

به دوربینی گفته می شود که برای انتقال اطلاعات مانند صدا و تصویر نیاز به هیچ کابل ( شامل کابل تصویر در سیستم مدار بسته آنالوگ یا کابل شبکه در سیستم مدار بستهIP ) ندارد و تصاویر را بصورت بی سیم و با استفاده از امواج به گیرنده ارسال می کند. در یک سیستم مدار بسته بی سیم هم دوربین و هم دستگاه ضبط NVR می تواند از نوع وایرلس باشد.

همه دوربین های بی سیم از تکنولوژی IP استفاده نمی کنند. این نوع از دوربین ها می توانند از تکنولوژی های بی سیم و جایگزین دیگر نیز استفاده کنند. صرف نظر از نوع انتقال تصاویر، مزیت اصلی این دوربین ها انعطاف پذیری در نصب است.

دوربین های مداربسته ی بی سیم به طور کلی به دو دسته ی بی سیم آنالوگ و بی سیم دیجیتال تقسیم می شوند.

  • دوربین مدار بسته ی بی سیم آنالوگ :

دوربین های بی سیم آنالوگ از طریق تبدیل سیگنال های تصاویر به سیگنال های رادیویی امکان انتقال آنها را فراهم می آورد. خروجی فرکانسی این دوربین ها با توجه به برد آنها متفاوت است اما امروز استفاده از آنها تا حد زیادی محدود شده است.

دوربین های بی سیم آنالوگ در کنار سادگی و ارزان قیمت بودن اشکالات زیادی دارند که کاربرد آن ها را محدود می کند.

سیگنال این دوربین ها به شدت به شرایط محیطی و نویزهای الکترومغناطیسی حساس است. در واقع در صورتی که موانع موجود در راه زیاد باشند یا شرایط جوی مرطوبی در محل وجود داشته باشد سیگنال دوربین به شدت افت خواهد کرد.

 

  • دوربین بی سیم دیجیتال (IP) :

دوربین های شبکه بی سیم معمولا از تکنولوژی وای فای (Wifi) برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند. این تکنولوژی امکان انتقال حجم بسیار بیشتری از اطلاعات با سرعتی به مراتب بالاتر را فراهم می آورد. فرستنده های دیجیتال حساسیت کم تری نسبت به نویز و شرایط محیطی دارند.

معمولا دوربین هایی که خودشان دارای آنتن وای فای هستند از برد انتقال زیادی برخوردار نیستند و برای استفاده ی حرفه ای از دوربین های به صورت بی سیم باید از آنتن های حرفه ای دیجیتال استفاده کرد.

 

مزایای دوربین بی سیم:

  • نصب آسان نسبت به دوربین های دیگر
  • ظاهری مرتب و احتیاطی
  • امکان مشاهده تصاویر در هر مکانی ، به دلیل انتقال تصاویر از طریق اینترنت
  • ذخیره سازی امن و دسترسی آسان به فایل های بایگانی شده

 

کاربرد

چنانچه اجرای بی نقص در صنایع مدنظر است،دوربین های بی سیم بهترین گزینه ی امنیتی می باشد.زیرا به دلیل ظاهر آن با محیط ترکیب شده و تنظیمات کمتری نسب به سایر دوربین ها دارد و همچنین فیلم ها برای دسترسی بهتر و آسان تر از طریق اینترنت منتقل می شوند.

  بی-سیم

10 آذر 1398   |   3319 بازدید