گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

لنز دوربین های مداربسته، دستگاه هایی کوچک و بی صدا هستند که در گوشه های ساختمان نصب می شوند. انتخاب لوازم و تجهیزات مناسب برای این دوربین ها، بسیار پراهمیت و کارآمد می باشد. افراد...

دوربین های مداربسته موتورایز

motorize-lense 

 لنز

دوربین های مداربسته، دستگاه هایی کوچک و بی صدا هستند که در گوشه های ساختمان نصب می شوند. انتخاب لوازم و تجهیزات مناسب برای این دوربین ها، بسیار پراهمیت و کارآمد می باشد. افراد باید برای ارتقای ایمنی ساختمان خود، بیشترین توجه را داشته باشند. لنز دوربین مداربسته یکی از تجهیزات اصلی در سیستم نظارتی است و نقش اصلی را در ثبت تصاویر با کیفیت دارد.

ساده ترین لنز دوربین مداربسته، یک قطعه شیشه ای یا پلاستیکی است که نور را از محیط بیرون بر روی سنسور دوربین مداربسته منتقل می کند. تنها قسمت قابل تنظیم این لنز، حلقه آن است که روی بدنه لنز قرار دارد. با چرخاندن این حلقه می توان تصویر را تنظیم و شفاف کرد. این لنزهای ساده قابلیت تنظیم میزان نور عبوری را ندارند. با پیشرفت تکنولوژی، لنزهایی با قابلیت تنظیم دستی عدسی نیز وارد بازار شدند. این دوربین ها برای مکان هایی با نور ثابت، مناسب هستند. لنزهایی با تنطیم اتوماتیک شاتر وجود دارند که برای مکان هایی با نور متغیر، کاربرد دارند.

 

انواع لنز دوربین مدار بسته

لنز  FIX

لنز  varifocal (فاصله کانونی متغیر)

لنز  motoriz( موتوردار)

 

لنز  fix

لنز دوربین مدار بسته  ثابت دارای فاصله کانونی ثابتی می باشند. به این صورت که فقط فضای مورد نظر را که فیکس کرده اید را تصویر برداری می کند و یا به عبارتی تغییر فاصله کانونی وجود ندارد.

 

لنز  varifocal (فاصله کانونی متغیر)

در لنز دوربین مدار بسته  وریفوکال برخلاف لنزهای ثابت امکان تغییر فاصله کانونی وجود دارد ومی توان به صورت دستی به وسیله یک اهرم که در زیر دوربین تعبیه شده است، فاصله کانونی را تغییر داد و زوایه دید و عمق دید را بسته به دلخواه کاربر تنظیم کرد.

لنزهای وریفوکال دارای دو فاصله کانونی عبارت اند از فاصله کانونی اولیه و فاصله کانونی ثانویه می باشند که بیانگر فاصله دو عدسی در دوربین مدار بسته می باشند.

به دلیل اینکه فاصله کانونی در لنز های وریفوکال به صورت دستی توسط یک اهرم تنظیم می شود باید پس از اطمینان از فاصله صحیح لنز را فیکس تبدیل کرد و بعد از انجام این مراحل کار را شروع کرد.

  motorize

لنز  motoriz( موتوردار)

لنزهای  motoriz موتوردار مانند لنز های وریفوکال دارای فاصله کانونی متغیر نیز می باشند که زاویه و عمق دید متغیری را دارند.

تفاوت این دولنز درتنظیمات فاصله کانونی آن می باشد که لنز وریفوکال به صورت دستی توسط یک اهرم که درزیردوربین تعبیه شده است تنظیم می شود اما در لنز موتوردار تنظیم فاصله کانونی توسط یک ریموت و یا کنترل از راه دور انجام می گیرد.

 تنظیم لنزهای موتوردار به صورتی است که چرخ دنده های کوچکی داخل دوربین تعبیه شده اند و فاصله کانونی عدسی انجام می گیرد.

لنزهای دوربین مداربسته مبحث بزرگی است که درآینده به صورت مجزا به آن پرداخته خواهد شد. دربالا برای آمادگی ذهن، بصورت کلی در مورد لنزهای دوربین مداربسته صبحت کردیم که به مبحث اصلی یعنی لنزهای موتورایز بپردازیم.

 شاید تاکنون نام دوربین های مداربسته موتورایز به گوش خیلی از افراد نخورده باشد و تمام دوربین ها را با نام کلی دوربین مداربسته بشناسند.حال ما در این مقاله قصد داریم این نوع از دوربین های مداربسته را به کاربران معرفی نموده تا دلیل اختلاف قیمت آنها با سایر انواع دوربین ها مشخص شود.

  motorize-lense_1

لنز موتورایز چیست

لنز موتورایز یعنی لنزی که به وسیله موتور الکتریکی قابل چرخش می باشد و به وسیله دستگاه DVR یا NVR فرمان زوم (بزرگنمایی) یا Zoom back (کوچک کردن تصویر )  و همچنین میزان فوکوس (فضوح) تصویر را می گیرد.

در مقالات قبل در مورد دوربین های مداربسته با لنز وریفوکال صحبت شده است.در انواع دوربین مدار بسته دارای لنز وریفوکال دو عدد پیچ مخصوص وجود دارند که بصورت دستی می توان فاصله کانونی لنز را کم و زیاد کرد. شاید از خود بپرسید امکان تغییر فاصله کانونی لنز چه مزیتی دارد. که در ادامه پاسخ سوال خود را دریافت خواهید کرد.

انواع لنز دوربین مدار بسته با فاصله کانونی مختلف، جهت بزرگنمایی، افزایش و کاهش زاویه دید دوربین کاربرد دارند و این امر زمانی بکار می آید که بخواهیم از فواصل دورتر تصاویر بسته تری بدست بیاوریم. در این زمان استفاده از لنز های Varifocal اکیدا توصیه می شوند.

 

 

مزایای استفاده از دوربین مداربسته موتورایز

متخصصان نصب دوربین مداربسته معتقدند در صورتی که تعداد دوربین‌های مداربسته شما زیاد است بهتر است برخی از آنها را از نوع موتورایز انتخاب نمایید اما باید توجه نمایید که مزیت دوربین مداربسته موتورایز به این است که همیشه یک کاربر پای دستگاه نشسته است و این امکان را دارد که بتواند زوم و فوکوس نماید لذا در صورتی که شما به صورت دائم از دوربین مداربسته استفاده می نمایید و آن را تحت کنترل خود دارید بسیار مزیت مناسب برای شما می باشد که دوربین مدار بسته موتورایز را انتخاب کنید تا به راحتی بتوانید بدون جابجایی فیزیکی و تنظیمات دستی زمان گیر لنز دوربین های خود را از پشت سیستم تنظیم کنید.

 

مزایا

  • فوکوس اتوماتیک برای تصویربرداری کاملا شفاف و بدون تاری دید (از آن جایی که در لنزهای وری فوکال واضح سازی (فوکوس) ممکن است به دلیل عملکرد در شرایط دمایی مختلف تغییر کند و یا تحت تاثیر لرزش‌های ناشی از وزش باد از بین برود، از این بابت کاربر با مشکلاتی مواجه خواهد بود).
  • عدم نیاز به تنظیم دستی زاویه دید هنگام جابجایی محل نصب دوربین مدار بسته
  • تنظیم میدان دید دوربین برای پیدا کردن بهترین زاویه. به عنوان مثال شناسایی چهره، تشخیص پلاک.
  • ارائه زوم اپتیکال، بدون نیاز به تنظیم فیزیکی لنز

در نتیجه، به شما خریدار گرامی توصیه می‌شود به منظور صرفه اقتصادی و کنترل آسان‌تر، ترجیحا دوربین‌هایی را انتخاب کنید که مجهز به لنزهای موتورایز باشند.

  

 

مقایسه لنز موتورایز با لنز وریفوکال

  • لنز زوم و لنز وریفوکال دارای یک نقطه مشترک می باشند در واقع در هر دوی آنها امکان تغییر فاصله کانونی وجود دارد. در لنز وریفوکال این تغییر فاصله کانونی به صورت دستی توسط نصاب دوربین مدار بسته صورت می گیرد به این ترتیب که نصاب با دست، لنز را چرخانده و در زاویه مناسب خود تنظیم می نماید و پس از تنظیم فاصله کانونی می بایست فوکوس دوربین مدار بسته نیز دوباره تنظیم گردد.

در لنزهای زوم یا موتورایز عمل تغییر فاصله کانونی در دوربین مدار بسته به صورت خودکار انجام می شود. در واقع شما دستور انجام زوم را صادر کرده سپس، لنز فاصله کانونی خود را با توجه به میزان زوم مورد نظر شما افزایش داده و معمولا در لنزهای زوم، فوکوس لنز پس از تغییر فاصله کانونی به صورت خودکار تنظیم می گردد.

 

  • لنزهای موتورایز هم برای دوربین های بالت و هم برای دوربین های دام طراحی شده اند. موتورهای مخصوص زوم و فوکوس در دوربین های موتورایز به کاربر اجازه می دهند که بدون دسترسی مستقیم به لنز و دوربین، از راه دور عملکرد زوم را کنترل کند. این لنزها همچنین به همراه سوئیچ های وقفه انداز تصویر برای فوکوس و زوم در دسترس هستند و برای لنزها سوکت قابل حمل وجود دارد. امروزه تولید کنندگان دوربین های امنیتی می توانند دوربین های امنیتی HD را با لنزهای زوم موتورایز یا حرکتی عرضه کنند. در مقایسه با لنزهای وری فوکال، دوربین های دارای لنز موتورایز می توانند به طور خودکار فاصله کانونی دوربین را جهت دریافت تصاویر زوم شده و در عین حال واضح تنظیم کنند. علاوه بر این می توان لنز موتورایز را از طریق دکمه زوم درون نرم افزار تلفن هوشمند کنترل کرد.

8 آبان 1398   |   2198 بازدید