گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

واژه "دوربین مداربسته " برگردان فارسی کلمه انگلیسی closet circuit television یا به اختصار cctv می باشد. معنی لغوی آن جعبه جادویی مدار بسته است و به دوربین هایی گفته می...

کاربردهای دوربین‌های مداربسته که تا کنون به آن فکر نکرده‌اید

   camera  

واژه "دوربین مداربسته " برگردان فارسی کلمه انگلیسی  closet circuit television  یا به اختصار cctv می باشد. معنی لغوی آن جعبه جادویی مدار بسته است و به دوربین هایی گفته می شود که در جای خود ثابت اند.
دوربین مداربسته به کلیه دوربین هایی اطلاق می گردد که در محل خود ثابت بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند. از آنجا که اغلب این دوربین ها در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت بکار می رود این واژه بیشتر به همین حیطه بر می گردد اما معنی فنی آن حتی دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس را نیز دربر می گیرد.

در دنیای مدرن امروزی، همه افراد به دنبال راهکارهای امنیتی، ظرفیت عملیاتی بالا و هزینه پایین تری دارند و از این رو، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در اکثر کشورها دوربین های مداربسته، به منظور جلوگیری از جرم و سرقت در سطح شهر و همچنین در ساختمان های شخصی نصب شده اند.

کاربرد اصلی و عمده دوربین های مداربسته در سیستم های حفاظتی است،اما با گسترش کیفیت و تکنولوژی این سیستم ها، دامنه استفاده آن ها گسترش فراوانی داشته است. از جمله:

  • نظارت و کنترل ترافیک معابر
  • استفاده در استادیوم ها، سالن های همایش و ... برای نمایش تصاویر زنده بر روی نمایشگرهای بزرگ
  • نمایش محیط کنار و پشت خودرو در اتوبوس ها، خودروهای سنگین و سواری
  • کنترل و مطالعه رفتار حیوانات در باغ وحش ها
  • کنترل و مشاهده تصاویر محیط هایی که امکان حضور انسان به صورت دائمی وجود ندارد مثل معادن، کوره های صنعتی، دهانه های آتش فشان و ...
  • کاربردهای پلیسی ، نظامی، فضایی ،صنعتی ، و تصویر برداری نامحسوس و ...

 

کاربرد دوربین مداربسته در مناطق تاریخی

از آنجایی که کشور ما دارای تمدن کهن بوده و بناهای تاریخی متنوع و فراوانی دارد و این بناهای تاریخی هر کدام قدمت و ویژگی منحصر به فرد خود را دارند ، کنترل آنها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نصب دوربین مداربسته در این مکان های تاریخی باعث بالا رفتن امنیت و حفاظت از آن ها می شود. به عنوان مثال نصب و راه اندازی دوربین مداربسته در مسجدهای قدیمی، جلوی فعالیت افراد خرابکاری که قصد آسیب زدن و یا سرقت آثار باستانی موجود در این مکان را دارند، گرفته می شود.

 

کاربرد دوربین مداربسته در صنعت

کاربرد دوربین مداربسته در صنایع

به دلیل دشوار و خطرناک بودن برخی از پروسه های صنعتی، وجود دوربین های مداربسته از لازمات آن صنعت می باشد.از جمله این پروسه ها می توان به صنایع شیمیایی و راکتورهای هسته ای اشاره کرد. بدیهی است که به دلیل خطرات جانی و مالی امکان نظارت روند این پروسه ها به صورت مستقیم وجود ندارد. در این جاست که دوربین مداربسته به کمک آنها می آید. همچنین دوربین های مداربسته مورد استفاده در صنعت، بر خط تولید محصول نظارت می کنند. نوع دیگری از دوربین مداربسته نیز در صنعت استفاده می شود که حساس به درجه حرارت هستند و در هر مرحله ای از فرآیند، درجه حرارت را اندازه گیری می کنند.

 

کاربرد دوربین مداربسته در مدارس

دوربین مداربسته در مدارس

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارتباطات ، نسل دانش آموزان تغییر کرده و روند رفتاری آنها بسیار متفاوت شده و در نتیجه آمار جرایم در مدارس بسیار بالا رفته و کنترل مدارس در درجه بالایی از اهمیت قرار گرفته است. بنابراین مدارس زیادی در کشور ما مجهز به دوربین مداربسته شده اند. در صورت بروز سرقت، جرم و یا رفتار غیر قابل قبول از دانش آموزان، می توان از تصاویر ثبت شده توسط دوربین مداربسته به عنوان مدرک استفاده کرد. دوربین مدار بسته مدارس معمولا در راهرو، حیاط، پارکینگ و… نصب می شود.

 

کاربرد دوربین مداربسته در مکان های ورزشی و تفریحی

از آنجایی که در محیط های عمومی از جمله ورزشی ، توریستی و ... افرادی با فرهنگ ها ی متفاوت و طیف رفتاری متفاوتی حضور دارند به کارگیری دوربین مداربسته در این مکان ها باعث می شود تا حاضرین در آن مکان احساس امنیت بیشتری داشته باشند. زیرا می دانند که در صورت بروز حادثه، پلیس می تواند از تصاویر دوربین مداربسته استفاده کرده و مجرم را شناسایی کند. و اینکار بعنوان عامل بازدارنده از بسیاری از جرایم پیشگیری می کند.

 

کاربرد دوربین مداربسته در امنیت نقل و انتقالات

کاربرد دوربین مداربسته در نقل و انتقالات

در نقل و انتقلات عمومی از دوربین مداربسته برای جلوگیری از حوادثی که ممکن است در اثر خارج از دید بودن محل صورت بگیرد استفاده می شود. بطور مثال در متروها از دوربین مداربسته برای کنترل درهای ورود و خروج مسافران به منظور اطمینان از اینکه مسافر از در عبور کرده است و یا موارد مشابه آن در اتوبوس ها و قطارهای شهری استفاده می شود.یا اینکه برای جابجا کردن پول های بین بانکی مسیرهای پیش رو تا زمان رسیدن ماشین حمل پول به بانک مقصد با دوربین های مداربسته چک می شوند.

 

کاربرد دوربین مداربسته در بیمارستان ها و مراکز درمانی

دوربین مداربسته در مراکز درمانی

بیمارستان مکانی حساس است. افراد زیادی به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه می کنند. اکثر این افراد وضعیت جسمی وخیمی دارند و یک سهل انگاری ساده ممکن است منجر به حوادث ناگوار و غیر قابل جبران شود. لذا یکی از نیازهای اساسی در بیمارستان ها و مراکز درمانی تضمین امنیت و کنترل و نظارت مناسب از این اماکن می باشد، کنترل ورود و خروج مراجعین به این مکان ها و یا لزوما کنترل و نظارت برای ورود و خروج از انبارها و نظارت دقیق بر بخش های مختلف بیمارستانی نظیر آزمایشگاه ها، اتاق های عمل، بخش های ویژه همانند بخشCCU و ICU و بخش های اورژانس بیمارستان و اطمینان از در امان بودن جان بیماران یکی از دغدغه های اصلی صاحبان و مدیران این مجموعه هابه شمار می رود. بنابراین مناسب ترین کار، نصب دوربین مداربسته جهت کنترل دقیق تر در بیمارستان ها و مراکز درمانی می باشد.

امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته عمل جراحی نیز از راه دور از طریق دوربین های موجود در اتاق عمل انجام می پذیرد و یا اینکه مدیر بیمارستان در مواقعی عمل جراحی را از بیرون اتاق از طریق مانیتور مشاهده می کند.

پس از نصب دوربین مداربسته، تنها یک اپراتور لازم است تا بر تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته نظارت کند. بنابراین علاوه بر کاربردهایی که گفته شد، استفاده از دوربین مداربسته تعداد نیروی انسانی مورد نیاز به منظور نظارت بر ساختمان ها را کاهش می دهد.

در مباحث قبل و این مقاله تلاش ما براین بوده که اطلاعات مفید و سودمندی را در رابطه با دوربین مداربسته و کاربردهای آن به عنوان یک سیستم نظارتی، حفاظتی و امنیتی در اختیار شما بگذاریم. شرکت گلستانه ارقام پارسیان ، شرکتی معتبر در زمینه فناوری اطلاعات و با 15 سال تجربه کاری دارای سابقه ای درخشان در زمینه نصب و پشتیبانی دوربین های مداربسته و سیستم اطفاء حریق می باشد که با در اختیار داشتن کارشناسان فروش مجرب راهنمای شما به صورت رایگان بوده و شما را در خرید دوربین مداربسته مناسب، راهنمایی می نمایند. اکیدا به شما توصیه می کنیم قبل از خرید دوربین مداربسته، با کارشناسان مجرب شرکت گلستانه ارقام پارسیان تماس گرفته و از مشاوره آن ها استفاده نموده تا بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید و در صورت ادامه همکاری از پشتیبانی ما بهره مند شوید.

20 خرداد 1398   |   1850 بازدید