گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

با گسترش امکانات لازم جهت دسترسی مناسب به اینترنت از هر نقطه کشور و همچنین نهادینه شدن تجارت الکترونیک در میان کارآفرینی ها، علاقه و اشتیاق درآمدزایی از طریق اینترنت در میان کاربران...

نگاهی به مفاهیم کسب درآمد اینترنتی و کسب و کار اینترنتی

viber_1

با گسترش امکانات لازم جهت دسترسی مناسب به اینترنت از هر نقطه کشور و همچنین نهادینه شدن تجارت الکترونیک در میان کارآفرینی ها، علاقه و اشتیاق درآمدزایی از طریق اینترنت در میان کاربران اینترنت و مخصوصا جوانان در حال افزایش می باشد؛ این نرخ صعودی همچون تبی واگیر دار در جامعه کاربران اینترنت در حال سرایت است. گرچه وجود و نفوذ تفکر کارآفرینانه در میان قشر جوان امری بسیار ارزشمند بوده اما در صورتی که در این زمینه آکاهی های لازم صورت نگیرد این انگیزه کارآفرینی در اینترنت به سرخوردگی، یاس و از دست دادن سرمایه های مالی و زمانی منجر خواهد شد.

کافیست عبارت " کسب درآمد اینترنتی " و عبارات مشابه را در گوگل جست و جو کرده تا با سیل عظیم سایتها و به خصوص وبلاگهایی که بهترین و جدیدترین راه های کسب درآمد از اینترنت را ارائه می دهند روبه رو شویم. گرچه تمام این سایتها و وبلاگها حرف تازه ای نداشته و بسیاری از آنها ( به خصوص وبلاگها ) مدتها بدون فعالیت و به روزرسانی رها شده اند اما نکته قابل توجه در نتایج این جست و جو را می توان " تکثر وبلاگ نویسان نوپا " در این عرصه و همچنین تمرکز مطالب بر " سوددهی و درآمدزایی سریع و هنگفت " دانست. این دو عامل را می توان شوق و تمایل حاصل از تصوری دانست که درآمدزایی از اینترنت از هر طریقی و برای هر شخصی ممکن می باشد.    


نبود زیرساخت های مناسب اطلاع رسانی و حمایتی برای کارآفرینی در حوزه اینترنت سبب می شود تا بسیاری از جوانان و علاقه مندان به حوزه تجارت الکترونیک، به طور صحیح از مفهوم " کسب و کار اینترنتی " آگاه نشده و به عبارات تبلیغاتی نظیر " کسب درآمد آسان و سریع از اینترنت " و  "کسب درآمد میلیونی " جلب شوند. تنها با کمی تجربه نیمه حرفه ای در زمینه کسب و کار اینترنتی می توان بر آسان نبودن و سریع نبودن درآمدزایی کسب و کارهای اینترنتی گواهی داد. لذا این دسته از علاقه مندان هنگامی که از سرعت و سهولت کسب درآمد نشانه ای نمی بینند خیال خوداشتغالی در اینترنت را  بدون کسب منفعت مالی، دانشی و تجربی رها ساخته و موفقیت در آن را غیر ممکن می پندارند.


کسب و کار اینترنتی، همان کسب درآمد اینترنتی می باشد اما با این تفاوت که در کسب و کار اینترنتی، درآمدزایی به صورت حرفه ای و تخصصی صورت می پذیرد. کسب و کار اینترنتی همانند یک شغل می باشد که به دانش، مهارت، تجربه و زیرساخت (مانند سرمایه و نیروی انسانی) نیاز دارد. نگاهی که به کسب و کار اینترنتی داریم از کسب درآمد مقطعی و ناچیز مانند سایتهای کلیکی، تبلیغات پاپ آپ، انجام خدمات خرد و ... فراتر رفته و فروش خدمات یا محصولات به صورت متمرکز و هدفمند را شامل می گردد تا جنبه درآمدزایی آن را بتوان یه عنوان مزایایی ثابت در نظر گرفت که امکان توسعه و رشد دارد. بدون شک هر امکان رشد و توسعه ای، از سوی دیگر امکان شکست و سقوط را نیز در پی دارد ؛ به همین دلیل کسب و کار اینترنتی مقوله ای حرفه ای بوده که نمی توان به راحتی به موفقیت در آن دست یافت.
به عبارت دیگر شخصی که برای تامین مخارج زندگی خود به اموراتی مانند نویسندگی سایتها ( به طور پاره وقت یا تمام وقت ) روی آورده گرچه در حال فروش خدمات خود بوده اما چنین خدمتی از نوع کسب درآمد از اینترنت می باشد. کسب و کارهای اینترنتی همچون سایر کسب و کارها به طرح توجیهی، افراد متخصص، سرمایه اولیه، استراتژی و برنامه ریزی و .... نیاز دارد.

لذا هر فرد علاقه مند به کسب و کارهای اینترنتی قبل از آنکه تصمیم خود بر ورود به این عرصه را جامه عمل بپوشاند باید مدت زیادی را در تمام زمینه های مربوط به کسب و کارهای اینترنتی به مطالعه و تجربه بپردازد.
کسب و کارهای اینترنتی از نوع بیزینس های پر ریسک بوده که احتمال شکست در آن بیش از احتمال موفقیت در آن است. ( طبق تحقیقات، 95 درصد کسب و کارهای اینترنتی دنیا شکست می خورند ). این احتمال بارز شکست در کنار تاخیر در سوددهی سبب می شود تا تعداد زیادی از استارت آپ ها از آغاز یا ادامه راه منصرف شوند؛ در حالی که کافیست داستان اوج گرفتن برخی از کسب و کارهای اینترنی موفق ایرانی و جهانی را مطالعه کرده تا از داستان شکست های متعدد انها و موانع و مشکلات پیش روی آنان مطلع شویم و نتیجه بگیریم که ورود به دسته 5 درصدی کسب و کارهای اینترنتی موفق دشوار است اما ممکن.

بنابراین افراد علاقه مند به فعالیت در این حوزه باید برای نوع درآمدزایی خود تصمیم بگیرند؛ می توان از ابزاری های متعدد و متنوع اینترنت به عنوان شیوه ای برای تامین بخشی از مخارج زندگی و کسب درآمد جانبی استفاده کرد ( شغل دوم ) و یا آن را مانند شغل اصلی و حرفه ای خود در نظر گرفت...

22 دی 1393   |   2043 بازدید