گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

هر هفته با یک خبرنامه با ما باشید. 1395/04/13 اینترنت اشیا از دید آمار و ارقام اینترنت اشیا مفهومی است که روز به روز فراگیرتر می‌شود. اینترنت اشیا (IoT) یا اینترنت...

خبرنامه شرکت گلستانه ارقام پارسیان

هر هفته با یک خبرنامه با ما باشید.  1395/04/13

 95-04-13  

اینترنت اشیا از دید آمار و ارقام

اینترنت اشیا مفهومی است که روز به روز فراگیرتر می‌شود. اینترنت اشیا (IoT) یا اینترنت همه‌چیز (IoE) اشاره به اشیائی دارد که به اینرنت متصل می‌شود مثل ساعت هوشمند، دستبندهای سلامتی و حتی یخچال‌های هوشمند. بسیاری از وسایل قادر خواهند بود به دریافت و ارسال اطلاعات بر بستر اینترنت بپردازند.

اکثر مردم، یعنی حدود ۸۷% آن‌ها تا به حال عبارت “اینترنت اشیا” را نشنیده‌اند ولی این مفهوم به‌سرعت در حال گسترش است و این دستگاه‌های هوشمند و ارتباطات گسترده میان آن‌ها، فضای زندگی و تجارت را نیز به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای تبیین این تغییر و تحولات عظیم، در ادامه به بیان چند حقیقت و آمار مهم درباره این مفهوم می‌پردازیم:

  • در سال ۲۰۲۰، ۲۵۰ میلیون وسیله نقلیه، به اینترنت متصل خواهند بود و برای کاربران امکان دریافت سرویس‌های ویژه داخل اتومبیل و همچنین رانندگی خودکار را فراهم می‌کنند. هم‌اکنون گوگل در حال آزمایش پروژه خودرو بدون راننده خود در این حوزه است.
  • حجم بازار تگ‌های RFID که برای ارسال اطلاعات اشیا و شناسایی آن‌ها استفاده می‌شوند ۱ میلیارد دلار است که در سال ۲۰۲۰ به‌علت استفاده از آن در راهکارهای مبتنی بر IoT این رقم به ۲۱٫۹ میلیارد دلار می‌رسد. استفاده از این تگ‌ها هم‌اکنون محدود به مواردی چون کنترل موجودی و رهیابی لجستیکی است، یک کاربرد روزمره این تکنولوژی در کنار اینترنت اشیا می‌تواند ارسال اطلاعات تاریخ انقضای مواد خوراکی به یخچال هوشمند شما برای ثبت سفارش اینترنتی محصول جدید باشد.
  • آشپزخانه‌های متصل به اینترنت با استفاده از فناوری‌هایی مثل آنچه در مورد کابرد تگ‌های RFID گفته شد و نظایر آن، می‌توانند هزینه‌های مربوط به غذا و نوشیدنی را سالانه ۱۵% کاهش دهند.
  • دستگاه‌های خودپرداز (ATM) از اولین دستگاه‌هایی هستند که در حوزه IoT فعال شدند؛ اولین دستگاه‌های خودپرداز در سال ۱۹۷۴ شروع به کار کردند.
  • در سال ۲۰۰۸ تعداد کل دستگاه‌های متصل به اینترنت از تعداد افراد متصل به آن پیشی گرفت.
  • طبق تخمین‌های موسسه McKinsey، حجم اقتصاد مربوط به IoT به ۱۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید.
  • هم‌اکنون ۴٫۹ میلیارد شی به اینترنت متصل هستند که این رقم تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰ میلیارد خواهد رسید.

13 تیر 1395   |   2386 بازدید