گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

این که نام در موفقیت یک وب سایت چقدر اهمیت دارد بستگی زیادی به استراتژی و تفکر مدیریت آن دارد، اما درانتخاب نام برای وب هم اصولی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. یک سوال: آیا...

نام یک سایت در موفقیت آن چقدر تأثیرگذار است؟

1

 این که نام در موفقیت یک وب سایت چقدر اهمیت دارد بستگی زیادی به استراتژی و تفکر مدیریت  آن دارد، اما درانتخاب نام برای وب هم اصولی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

 یک سوال: آیا نام یک سایت باید دقیقا با فعالیت و کار آن سایت در ارتباط باشد به نحوی که کاربر فقط با شنیدن نام سایت بتواند فعالیت سایت را حدس بزند؟ جواب این سوال در اولین لحظه مثبت به نظر می رسد اما واقعیت دنیای وب چیز دیگری است؟ به نمونه های زیر دقت کنید:

  • نام بهترین موتور جستجو Search.com نیست، بلکه گوگل است.
  • نام بهترین سایت فروش کتاب Book.com   نیست، بلکه آمازون است.
  • نام یکی از بهترین سرویس دهنده ایمیل هم Mail.com  نیست، یاهو است.
  • نام بهترین برند تولید کننده کامپیوتر و سخت افزار هم Computer.com نیست، اپل است.

 و نمونه های بسیار زیاد دیگری هم در وب فارسی به همین شکل وجود دارد. نمونه های ذکر شده دلیلی بسیار خوبی است مبنی بر اینکه به نام یک سایت می تواند هیچ ارتباطی با عملکرد سایت نداشته باشد. اما ذکر این نکته دلیل بر این نیست که قواعدی بر نامگذاری وب و تاثیر آن بر موفقیت سایت وجود ندارد. در ادامه این مقاله سعی کردم چند ویژگی مشترک نامگذاری برندهای موفق وب را بررسی و پیشنهاد کنم:

  1. سادگی، از یک نام ساده استفاده کنید. دقت کنید که گوگل، یاهو، اپل، سونی و .. همه از این اصل به بهترین شکل استفاده کرده اند. نامهای ساده به راحتی به خاطر سپرده می شوند، به راحتی نوشته می شوند.
  2. نام انتخابی شما بهتر است بار معنای خوب، مثبت و نزدیک به فعالیت شما داشته باشد ولی اصلا مهم نیست که دقیقا به فعالیت شما اشاره کند. به دلایل و مثالهایی که در بالا به آن اشاره کردم.
  3. می توانید از نام های ترکیبی به صورت خلاقانه استفاده کنید. مثل فیسبوک که از ترکیب دو کلمه ساخته شده اما یک کلمه واحد و خوش بیان را خلق کرده است. نمونه فارسی آن دیجی کالا که از ترکیب دو کلمه فارسی و لاتین درست شده است! اما به راحتی به خاطر سپرده می شود.
  4. به موزون بودن، ریتم موسیقایی، تلفظ راحت و فرم پذیری گرافیکی نام انتخابی خود توجه کنید. مثلا نام گوگل دقیقا خصوصیات ذکر شده را دارد. بار معنایی مناسب، فرم پذیری بالا با تکرار کلمه O  و هم چنین بیان و ریتم موسیقایی.
  5. به دامنه فعالیت خود توجه کنید، اگر سایت شما دامنه فعالیت و کاربرانش بین المللی است به مشکلات تلفظی بعضی از حروف در زبان های مختلف توجه کنید، علاوه بر این ممکن است که یک کلمه در زبانی دیگر معنی بسیار متفاوتی نسب به آن چه مد نظر شماست داشته باشد.
  6. از پسوندهای معتبر و مرتبط استفاده کنید. مثلا اگر کاربران خاصی در کشور خاصی دارید از پسوند همان کشور استفاده کنید.
  7. بر خلاف بسیاری از مشاوران پیشنهاد می کنند که از خط تیره و عدد در نامگذاری استفاده نکنید من چنین نظری ندارم، امروزه بسیاری از نامهای دامنه هایی مثل .com رزرو شده است. با ترکیب عدد و یا خط تیره می توانید به نامهای خلاقانه زیادی برسید. امروزه نام بسیاری از سایتها فقط عدد است.
  8. از انتخاب نامهای مشابه با سایر سایت ها و خصوصا برندها پرهیز کنید، این امر به شدت به اعتبار شما آسیب می رساند.
  9. سعی کنید تا جایی که امکان دارد پسوندهای متعدد از یک نام را در اختیار داشته باشید. این کار جلو سو استفاده های بعدی را از سایت شما گرفته و اعتبار بیشتر به شما می دهد.
  10. برای رسیدن به کلمه مورد نظر ترجیحا از قواعد املایی پیروی کنید، این کار به سرعت رتبه بندی شما کمک می کند.

 

16 دی 1393   |   2137 بازدید