گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

احتمالا در مشاوره ای که از شرکتهای طراحی وبمی گیرید یا مقالاتی که در این باره می خوانید با اصطلاحات عجیب و غریبی مواجه شوید که در کل نمی دانید چیست. در این مطلب اشاره ای به این اصطلاخات...

تعریف چند اصطلاح تخصصی طراحی و برنامه نویسی وب به زبان ساده

احتمالا در مشاوره ای که از شرکتهای طراحی وب می گیرید یا مقالاتی که در این باره می خوانید با اصطلاحات عجیب و غریبی مواجه شوید که در کل نمی دانید چیست. در این مطلب اشاره ای به این اصطلاخات می کنیم.

 
download_2 

 Ms SQL Server چیست؟ یک نرم‌افزار سیستم مدیریت پایگاه های داده است که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده می‌شود.

 

 MySQL چیست؟ یک سیستم مدیریت پایگاه داده متن باز است که توسط شرکت اوراکل توسعه، توزیع، و پشتیبانی می‌شود.

 

 Oracle چیست؟ این نرم افزار هم که توسط شرکت اوراکل توسعه، توزیع، و پشتیبانی می‌شود، یک سیستم مدیریت پایگاه داده متن باز است که در مقایسه با MySQL دارای امکانات و قدرت بیشتری می باشد و غالبا در پایگاه های داده ای با حجم رکورد بسیار زیاد از آن استفاده می شود.

 

سکوی میزبانی یعنی چه؟ کامپیوتر سروری است که فایل های وبسایت در آن قرار داده می شود و بنا به پنل مدیریتی که در اختیار کاربر قرار داده می شود امکانات مدیریتی وبسایت را فراهم می کند.

 

هاست لینوکس چیست؟ منظور هاستی است که روی سرور آن سیستم عامل لینوکس نصب شده باشد. هاست لینوکس بیشتر برای استفاده از زبان PHP و همچنین بانک اطلاعتی MySql می باشد.

 

هاست ویندوز چیست؟ منظور هاستی است که روی سرور آن سیستم عامل ویندوز نصب شده باشد. هاست ویندوز بیشتر برای استفاده از زبان ASP.net  و ASP و همچنین بانک اطلاعتی MySql می باشد.

 

هاست اختصاصی و اشتراکی یعنی چه؟ معمولاً شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی یک سرور تهیه می‌کنند و توسط کنترل‌پنل‌ها امکانات و فضای آن را بین مشتریان خود تقسیم بندی می‌کنند، که به این خدمات میزبانی اشتراکی می گویند. در مقابل خدمات میزبانی اختصاصی تنها برای یک وبسایت در نظر گرفته می شود.

 

طراحی استاتیک یعنی چه؟ منظور اجرای طرح گرافیک وب و رابط کاربری وبسایت با استفاده از کدنویسی HTML و CSS و کدهای سمت کاربر (Client Side) می باشد. 

 

سی ام اس یا CMS مخفف چیست و یعنی چه؟ مخفف Content Management System است. سیستم مدیریت محتوا یک پنل کاربری با امکانات مدیریتی همچون درج و ویرایش محتوای وبسایت است که برای بروزرسانی وبسایت از آن استفاده می شود.

 

سیستم های مدیریت محتوای آماده چه فرقی با CMS اختصاصی دارند؟ منظور سیستمهای مدیریت محتوایی است که ممکن است به صورت  Open Source یا غیر آن به صورت عمومی منتشر شده باشند و تنها با نصب آنها می توان از قابلیتهای آماده آن استفاده نمود.

 

سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی چیست؟ پنل مدیریتی است که توسط طراح و برنامه نویس وبسایت مورد نظر بطور اختصاصی طراحی می شود. بنابراین قابلیت توسعه بیشتری نسبت به نمونه های آماده دارد.

 

HTML  یعنی چه؟ زبان نشانه گذاری است که برای تولید ساختار صفحات وب در کنار CSS استفاده می شود و تدوین قالب و طراحی صفحه‌های وب به کار می‌برند. 

 

 CSS یعنی چه؟ سی‌اس‌اس روشی برای نمایش چیدمان و جلوه‌های تصویری (مانند نوع قلم، رنگ و اندازه‌ها) بر صفحه‌های وب است که در کنار اچ‌تی‌ام‌ال برای ساخت صفحات وب استفاده می شود.

 

 PHP چیست؟ یک زبان برنامه نویسی برای توسعه وبسایتهای داینامیک و نرم افزارهای تحت وب می باشد که بیشتر بر بستر لینوکس استفاده  می گردد.

 

ASP چیست؟ یک زبان برنامه نویسی برای توسعه وبسایتهای داینامیک و نرم افزارهای تحت وب می باشد که توسط مایکروسافت ارائه شده و بیشتر بر بستر ویندوز استفاده می گردد

 

.NET یا دات نت یعنی چه؟ یک فناوری نرم‌افزاری است که بر روی تمامی ویرایش‌های سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت قابل اجراست و در سیستم‌عامل‌های دیگر از جمله لینوکس و مکینتاش نیز وارد شده است. این فریم‌ورک شامل مجموعه‌ای از زبانهای برنامه نویسی است که سی شارپ و ویژوال بیسیک مهمترین آنها می‌باشند.

 

تکنیک Ajax یعنی چه؟ مجموعه‌ای از استانداردها و فناوری‌های وب است که به کمک آنها می‌توان برنامه‌هایی مبتنی بر وب تولید کرد که به آسانی با کاربران تعامل داشته باشند. با استفاده از این فناوریها و با کمک انتقال تکه‌های کوچک داده و اطلاعات از رایانه سرور صفحات وب از حالت منفعل خارج می‌شوند و واکنشهایی مناسب با رویدادها انجام می‌دهند.

 

 JQuery چیست؟ جی‌کوئری یک کتابخانه رایج جاوا اسکریپت می‌باشد که برای ساده کردن نوشتن اسکریپ‌های سمت کاربر طراحی شده است و معمولا برای تعاملی تر کردن آنها به کار می رود.

 

زبان برنامه نویسی #C++ / C چیست؟ یک زبان متداول برنامه نویسی شیء گرا از نوع زبان های سطح بالا و هم سطح پایین است که یکی از متداول ترین زبان های برنامه نویسی تجاری نیز می باشد.

 

1 مرداد 1394   |   1826 بازدید