گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

با افزایش سن الگوی خواب افراد تغییر می‌کند به طوری که افراد مسن کمتر می‌خوابند و خواب‌هایشان کوتاه و مقطعی است و کمتر امکان تجربه خواب عمیق را نسبت به دوره جوانی...

۸ عاملی كه خواب را از چشمانتان می‌گیرد

 

بی خوابی

با افزایش سن الگوی خواب افراد تغییر می‌کند به طوری که افراد مسن کمتر می‌خوابند و خواب‌هایشان کوتاه و مقطعی است و کمتر امکان تجربه خواب عمیق را نسبت به دوره جوانی دارند.

علل کم‌خوابی

خواب تأثیر شگرفی بر سلامت جسم و روان افراد دارد. به همین علت تحقیقات گسترده در مورد عملی که باعث ایجاد مشکلات خواب در سالمندی می‌شود صورت گرفته که در زیر به آن اشاره می‌شود.

عادات بد

الگوهای نامنظم خواب و بیداری ریتم شبانه‌روزی بدن افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بهداشت خواب

مسائل مربوط به بهداشت خواب و رعایت نکردن باید و نبایدهای تغذیه‌ای قبل از خواب موجب می‌شود تا فرد زمان بیشتری را در بستر بیدار بماند.

همچنین چرت زدن‌های روزانه بر توانایی فرد در به خواب رفتن وی تأثیرگذار است.

داروها

مصرف گروهی از داروها بر کیفیت خواب تأثیر دارد و گاه باعث تحریک بیداری شده و موجب بیدار ماندن در طول شب می‌شود.

اختلالات روحی

زندگی هر فرد در دوره سالمندی تحت تأثیر وقایع مثبت و منفی قرار می‌گیرد. برخی از افراد سالمند دچار مشکلات روانی و یا اختلالات روحی هستند که این مشکل کیفیت و کمیت خواب آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال مرگ یک دوست، جابه‌جایی محل سکونت، محدودیت‌های فیزیکی به علت بیماری باعث ایجاد استرس در فرد سالمند می‌شود که مشکلات خواب نتیجه آن خواهد بود.

اختلالات دیگر

با بالا رفتن سن اختلالات مربوط به خواب مثل آینه خواب، سندرم پاهای بی‌قرار و... باعث می‌شود که فرد امکان رفتن به مرحله سوم و چهارم خواب را کمتر تجربه کند. در این دو مرحله فرد به خواب عمیق فرو می‌رود.

بازنشستگی

دوره بازنشستگی یک دوره بسیار مهم در زندگی هر فرد به‌شمار می‌رود به‌گونه‌ای که فرد پس از آن با فعالیت کمتر در روز، برنامه منظم خواب و بیداری خود را دچار تغییر کرده و اختلال مزمن خواب در این مرحله شکل می‌گیرد.

میزان خواب کافی

صرف‌نظر از سن نیاز هر فرد به خواب متفاوت است. گاه یک فرد با میزان خواب کم هنوز احساس شادابی و انرژی می‌کند و گاه برعکس این اتفاق روی می‌دهد. برحسب احساس خست
گی و شادابی هر کسی متوجه می‌شود که آیا به میزان کافی خوابیده است یا خیر و در صورتی که احساس می‌کند کیفیت خواب او پائین است باید به پزشک مراجعه کند.

 

 

8 تیر 1394   |   1661 بازدید