گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

کارآفرینان کسانی‌اند که با ایجاد محصولات و خدمات نوین مورد نیاز مردم، درآمد خوبی کسب می‌کنند. معمولا گمان می‌رود که کارآفرینان در راه‌اندازی شرکت‌ها تبحر...

کارآفرینان از هیچ، کسب و کاری جدید خلق می‌کنند

1_22

کارآفرینان کسانی‌اند که با ایجاد محصولات و خدمات نوین مورد نیاز مردم، درآمد خوبی کسب می‌کنند. معمولا گمان می‌رود که کارآفرینان در راه‌اندازی شرکت‌ها تبحر دارند. در هر حال، آن‌ها، از هیچ، کسب‌وکاری جدید خلق می‌کنند. آن‌ها به رغم مخاطرات بسیار، پیشگام کارهای جدید می‌شوند. درست است که برخی شرکت‌های بزرگ را کارآفرینان بنا نهاده‌اند، ولی یک راننده‌ی تاکسی هم می‌تواند کارآفرین باشد.

واژه entrepreneur (که در فارسی کارآفرین ترجمه شده است) در بردارنده‌ی معنای موفقیت است. این واژه به معنای محصولات، ابداعات، کیفیت و خدمات نوین است. در درون یک شرکت، این واژه، به معنای نوع خاصی از روحیه، سرزندگی و فضیلت است. ای. ا. باتلر، مفسر روزنامه‌ی تجاری، آن را «شوق خلقت» می‌نامد.

از همه مهمتر، این واژه به اشخاص پراراده‌ای اتلاق می‌شود که اراده، خلاقیت، پایداری و موفقیت اجتناب‌ناپذیرشان، آن‌ها را به رهبران و قهرمانان روز تبدیل می‌کند. این مطلب آخر، تغییر قابل توجهی را در نگرش مردم نسبت به کارآفرینان نشان می‌دهد. تب و لرز یک اقتصاد ناپایدار، ارزش والای این زنان و مردان را به ما می‌فهماند. چرا که امنیت اقتصادی آینده‌ی ما، تا حد زیادی، بر کیفیت کار کارآفرینان متکی است.

نقش اجتماعی کارآفرینان

امروزه بیشتر مشاغل جدید را شرکت‌های کارآفرینی خلق می‌کنند. کالاها و خدمات برتر، فن‌آوری نوین و پیشرفت‌ها عموما از مراکز کارآفرینی نشات می‌گیرند. ریشه‌ رشد و شکوفایی ما در شرکت‌های کوچک و کارآفرینان کوشایی است که مشتاقانه نظریات نوین خود را عملی می‌کنند.

ادوین لند وقتی دانشجو بود شرکت پولاروید را در انباری راه انداخت. تقریبا دو دهه بعد او نخستین دوربین عکس فوری خود را روانه بازار کرد. او از هیچ، شرکتی ساخت که نه تنها باعث هزاران فرصت شغلی جدید و شکوفایی ناگفته‌ای شد، بلکه دوربینی به دنیا عرضه کرد که فشار یک دکمه آن مصرف‌کنندگان را در اقصا نقاط دنیا ذوق‌زده می‌کرد.

در 1971 شرکت کارآفرینی کوچک اینتل، انقلاب مهمی در صنعت ریزپردازنده‌ها (میکروپروسسورها) ایجاد کرد. طی پنج سال، این شرکت 8000 شغل جدید و هزاران فرصت شغلی خارج از حیطه مستقیم خود ایجاد کرد.

تقریبا تمام بزرگترین شرکت‌های آمریکا توسط یک کارآفرین کارآ و دلسوز تاسیس شده‌اند. نویسنده امور تجاری، رابرت فیرو، اظهار می‌کند:

شرکت‌هایی نظیر آی‌بی‌ام، جنرال موتورز، کنترل دیتا، پولاروید، زیراکس، سی‌بی‌اس، بدون وجود آن شخصی که نه تنها معتقد بود نظریه بهتری دارد، بلکه شجاعت عملی کردن نظریاتش را داشت، هرگز پا نمی‌گرفت.

انگیزه‌ی کارآفرینان

همه ما با این رویای بزرگ آمریکایی برانگیخته می‌شویم: آزادی اقتصادی یعنی پول کافی برای پرداخت صورت‌حساب‌ها، برای خرج کردن بدون نگرانی و داشتن دارایی کافی برای مقاومت در برابر ناملایمات.

چند سال پیش که کسب و کارم تازه رونق گرفته بود، می‌خواستم یک خودرو سفری بخرم. با دلال خودرو تماس گرفتم، قیمت را از او پرسیدم و از او خواستم آن را برایم بیاورد تا کل مبلغ را به صورت چکی به او پرداخت کنم. برای نخستین بار مجبور نبودم در بانکی بنشینم و یک کارمند جزء بانک را بگویم تا به من کمک کند، مجبور نبودم به خطابه‌ای در مورد وام‌های قبلی، نحوه‌ی پرداخت و دیرکردهای بالای آن، گوش فرادهم، همچنین مجبور نبودم نگران این باشم که طبق معمول در زمان پرداخت اندکی کم‌خواهی آورد. آری، این میل شدید به آزادی اقتصادی و عدم وجود فشار مالی است که کارآفرینان را بر می‌انگیزد.

 

مزایای کارآفرینی

شرکت شما از جنبه‌های مختلف منافع شما را تامین می‌کند:

دستمزد هیچ چیز مانند یک شرکت پرسود، درآمدزا نیست، پس از مدتی شما باید بتوانید درآمدی بسیار بالاتر از دستمزدی به دست آورید که در صورت کار برای دیگران دریافت می‌کردید. در پایان سال، پاداش شما، پول زیاد خواهد بود. این پس‌انداز چشمگیر را برای سرمایه‌گذاری و خرید‌های عمده باید استفاده کنید.

امنیت : اگر بتوانید چند سال پیاپی درآمد خوبی داشته باشید، گام بلندی در راستای امنیت برداشته‌اید. در ورای آن یک برنامه تسهیم سود و یک برنامه بازنشستگی وجود دارد که به محض برخورد شرکت با موانع و مشکلات شروع می‌شود و برای سال‌های آتی شما دارایی بی‌نظیری خواهد بود.

ایجاد دارایی:  با رشد و سودآوری شرکت شما، ارزش آن بالا می‌رود. پس خود شرکت هم واحدی مجزا می‌شود که در ازای مبلغ قابل توجهی قابل فروش می‌شود. طبیعتا هر چه شرکت سودآورتر شود ارزش آن هم افزایش می‌باید. به مرور زمان یک شرکت می‌تواند ارزشمند شود و فروش نهایی آن آینده شما را تا ابد تامین کند.

مزایای جنبی:  یک شرکت مزایای کوچک بسیاری در اختیار شما قرار می‌دهد، مانند خودرویی برای مقاصد کاری، پرداخت هزینه‌ی سفرهای شغلی و تفریحی، وام‌های کوتاه مدت یا بیمه‌ی خانه شما.

استقلال:  کسب و کار شخصی شما می‌تواند شما را از شر نگرانی‌های مالی برهاند. و به شما اجازه دهد، سرنوشت خویش را رقم زنید. شرکت شما، استقلال و رهایی از دست روسا و کارفرماها را برای شما به ارمغان می‌آورد.

رضایت‌مندی : هیجان و چالش شرکت شما، زندگی‌تان را فوق‌العاده مهیج می‌کند. کسب‌وکار شخصی برای شما یک خشنودی عمیق روانی به ارمغان می‌آورد و بی‌حوصلگی و بی‌قراری از زندگی شما حذف می‌شود.

 

 

 

7 بهمن 1393   |   1742 بازدید