گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

شاید پیش آمده باشد که بخواهید اطلاعاتی بیشتر از آنچه که پنجره ی گزارش ویندوز در اختیار شما قرار می دهد بدست آورید اما برای این کار لازم نیست تا حتما در کیستان را باز کنید. این شرایط...

چگونه می توانیم از ساختار دقیق RAM کامپیوتر خود بدون باز کردن کیس مطلع شویم ؟

شاید پیش آمده باشد که بخواهید اطلاعاتی بیشتر از آنچه که پنجره ی گزارش ویندوز در اختیار شما قرار می دهد بدست آورید اما برای این کار لازم نیست تا حتما در کیستان را باز کنید.

این شرایط زمانی پیش می آید که بخواهید مثلا RAM کامپیوتر را ارتقا دهید و نیاز داشته باشید تا دقیقا بدانید چند RAM  در چند شیار مادر بورد قرار گرفته است و هر کدام از آنها با چه ظرفیتی هستند. مثلا ممکن است این سوال برای شما پیش آید: می دانم در کل ۳۲ گیگ رم دارم اما می خواهم بدانم آیا این ۳۲ گیگ تشکیل شده از ۲ رم ۱۶ گیگی یا ۴ رم ۸ گیگی یا ۱۶ رم ۲ گیگی یا ۸ رم ۴ گیگی؟ برای دریافت جواب این سوال و سوالات مشابه با ما همراه باشید:

88

۲ روش کلی وجود دارد: یکی استفاده از یک برنامه که دانلود آن به صورت رایگان است و دومی امکانی که روی ویندوز های از XP به بالا قرار دارد.

روش اول:

برنامه ی CPU-Z را دانلود کرده و روی سیستم خود نصب کنید.

با باز کردن این برنامه کلیه ی اطلاعاتی که مورد نیاز شماست در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

روش دوم :

کافیست تا در قسمت دستورات متنی ویندوز (cmd: command prompt) فرمان wmic را تایپ کنید. سپس MEMORYCHIP را در خط جدید وارد کنید تا اطلاعات RAM به شما نمایش داده شود. چیزی شبیه زیر به شما نمایش داده خواهد شد:

BankLabel    Capacity                  DeviceLocator            Tag

BANK 0     ۲۱۴۷۴۸۳۶۴۸  Bottom - Slot 1 (top)    Physical Memory 0

BANK 1     ۴۲۹۴۹۶۷۲۹۶  Bottom - Slot 2 (under)  Physical Memory 1

البته DeviceLocator اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار خواهد داد که برای اینکه راحت تر آن را بخوانید می توانید آن را ذخیره کنید و بعدا بخوانید. Top  و Under ی که در این قسمت نشان داده شده است به دلیل این است که ما این تست را با لپ تاپ انجام داده ایم. ضمنا فرمتBankLabel در سیستم های مختلف با هم فرق می کند. می توانید با دستور زیر فایل متنی اطلاعات را به دست آورید:

>wmic MEMORYCHIP get >data.txt

>start data.txt

 

 

5 بهمن 1393   |   1962 بازدید