گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

طراحی سایت حرفه ای برای هر کسب و کاری ضروری است اما سئوی سایت در کنار طراحی حرفه ای سایت بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی از مواردی که در سئو سایت می تواند کمک بزرگی باشد لینک ها می...

بک لینک و سئوی سایت

 backlink1  

طراحی سایت حرفه ای برای هر کسب و کاری ضروری است اما سئوی سایت در کنار طراحی حرفه ای سایت بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی از مواردی که در سئو سایت می تواند کمک بزرگی باشد لینک ها می باشند.لینک ها دو بخش هستند: لینک های داخلی ( انکرتکست) و لینک های خارجی (بک لینک ها). . لینک سازی داخلی یعنی ایجاد لینک میان صفحات یک سایت. یعنی اگر صفحه ای از سایت شما به صفحه ای دیگر از سایت شما لینک داده باشد لینک داخلی ایجاد شده است ولی اگر لینک از سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما ایجاد شده باشد یک لینک خارجی یا بک لینک برای شما ایجاد شده است.

قبلا در مورد لینک های داخلی صحبت شده و در این مقاله به لینک های خارجی یا همان بک لینک ها می پردازیم. هرچه بک لینک ها ی خوب به سایت بیشتر باشد قطعا تاثیر مثبتی در رتبه بندی گوگل خواهد داشت. شاید بسیاری افراد در مورد سئو سایت خود اندیشیده باشند ولی از اهمیت بک لینک ها مطلع نباشند که توصیه می شود این مقاله را مطالعه نمایند.

 

تعریف بک لینک

چنانچه سایت یا وبلاگی، لینک سایت شما را در صفحه خود قرار دهد، به آن لینک داده شده به سایت شما را بک لینک می گویند. یعنی با قراردادن لینک سایت خود در سایت دیگری ، بازدیکننده ها را از آن سایت به سایت خود هدایت می کنید.

یکی از ملاک های ارزش دهی به یک سایت از دید موتورهای جستجوگر، تعداد بک لینک های با کیفیت آن سایت می باشد.منظور از لینک ، متن یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آنها کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل می شود. ربات های گوگل زمان بررسی یک صفحه ،لینک های موجود در آن را نیز بررسی کرده و به این صفحات لینک شده مراجعه می کنند. به همین شکل مسیر حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل می گیرد.

بک لینک ها به دو صورت می باشند: dofollow و nofollow. هر لینک به صورت پیش فرض Dofollow محسوب می شود مگر آنکه در کد HTML آن از ویژگی Nofollow استفاده شده باشد.لینک های nofollow اگرچه ترافیک سایت را زیاد می کنند اما تاثیری بر سئوی سایت ندارند. زمانی که ربات گوگل یک بک لینک نوفالو را مشاهده می کند ارزش و اعتباری به صفحه هدف منتقل نمی کند.

بک ‌لینک خوب به بک ‌لینکی گفته می‌شود که از یک وب‌سایت معتبر و قابل‌اعتماد به وب‌سایت شما داده شود. هرچه که گرفتن بک ‌لینک از منابع معتبر سخت‌تر باشد، قطعا ارزش آن نیز بیشتر است.

 

دلایل اهمیت بک لینک برای سایت ها

 

1- سریع تر ایندکس شدن

بک لینک ها به ربات های موتور های جست و جو کمک می کنند تا لینک هایی که به وبسایت شما داده شده است را پیدا کرده و سایت شما را بهینه تر crawl کنند.

2- افزایش ترافیک سایت

یکی از فواید اصلی بک لینک ها این است که در گرفتن ترافیک به وب سایت ها کمک فراوانی می کنند.

3- افزایش رتبه به صورت طبیعی

بک لینک ها کمک می کنند تا در موتور های جست و جو رتبه بهتری داشته باشید.اگر محتوای شما لینک های طبیعی (ارگانیک) از وبسایت های دیگر دریافت کند ، آن محتوا به طور طبیعی در موتور های جست و جو رتبه ی بالاتری خواهد داشت.

همانطور که قبلا اشاره شد هر لینکی دارای ارزش نبوده و اعتبار سایت را افزایش نمی دهد.و همچنین تمام بک لینک ها ارزش یکسانی در موتورهای جستجوی گوگل ندارند. زیرا با توجه به فاکتورهای ارزش گذاری گوگل ، بک لینک ها نیز جایگاه ها برابری ندارند. در ادامه به برخی از معیارهای ارزش گذاری گوگل بر بک لینک ها اشاره خواهیم کرد.

  seo-and-backlink

فاکتورهای تعیین ارزش بک لینک توسط گوگل

 

1- اعتبار دامنه یا Domain Authority

فاکتورهای بسیاری برای تعیین اعتبار دامنه شما لحاظ می شود که برخی از آنها عبارتند از عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی، تعداد لینک های خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و … . هرچقدر اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد ارزش بک لینک و تاثیر آن بر جایگاه شما بیشتر خواهد بود.

2-اعتبار صفحه یا Page Authority

اعتبار صفحه شباهت زیادی به اعتبار دامنه دارد ولی برای یک صفحه خاص از آن دامنه محاسبه می شود. ممکن است دامنه اعتبار بسیار بالایی داشته باشد ولی صفحه ای که از آن لینک دریافت کرده اید اعتبار پایینی در آن دامنه داشته باشد. میزان اعتبار صفحه معمولا براساس لینک سازی داخلی سایت به آن صفحه و بک لینک هایی که مستقیما برای همان صفحه ایجاد شده است تعیین میگردد.

صفحاتی که لینک سازی داخلی خوبی داشته باشند معمولا اعتبار بالایی نیز خواهند داشت. بعنوان مثال صفحاتی که در منوی اصلی سایت هستند معمولا معتبرترین صفحات آن دامنه خواهند بود.

3- تعداد لینک های خروجی

هر دامنه ای که به شما لینک می دهد احتمالا به سایت های دیگری نیز لینک داده است. هرچقدر تعداد سایت هایی که در یک صفحه یا در کل یک دامنه لینک شده اند بیشتر باشد ارزش و اعتباری که به هریک از آنها می رسد کاهش خواهد یافت. اینکه برای سئو بهتر سایت از برخی سایت ها بک لینک خریداری کنید روش بسیار اشتباهی است که به هیچ وبسایتی پیشنهاد نمی شود. زیرا گوگل الگوریتم های سرچ و ارزش گذاری خود را بهبود بخشیده و بک لینک های خریداری شده را نه تنها تشخیص می دهد بلکه از اعتبار سایت های گیرنده نیز می کاهد.

4- ارتباط موضوعی سایت با سایت لینک دهنده

یکی از موارد حائز اهمیت در رتبه بندی گوگل ، ارتباط موضوعی میان دو سایت لینک دهنده و لینک گیرنده می باشد. بعنوان مثال اگر شما در زمینه مواد غذایی فعالیت می کنید ولی بک لینک های شما همگی از سایت های پوشاک هستند ارزش و اعتبار زیادی برای شما ایجاد نمی کنند. ولی اگر این بک لینک ها از سایت هایی با موضوع غذا ، مواد غذایی و ... باشد می تواند اثرگذاری بهتری در جایگاه شما داشته باشد.

5- محل قرارگیری بک لینک

محل قرار گیری بک لینک در سایت اهمیت بسیاری دارد. توصیه می شود بک لینک ها در محتوای صفحه باشند. زیرا اگر مثلا در فوتر سایت باشند این بک لینک ها در همه صفحات تکرار شده و ممکن است گوگل آن را لینک های خریداری شده محسوب کرده و از اعتبار سایت کم کند.

  backlinks_1    
   

22 دی 1397   |   1245 بازدید