گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

ایده خام و ایده ناب ( یک داستان واقعی ) در زمان جنگ دوم جهانی در روسیه ایده ای به ذهن فرماندهان روسی برای نابود کردن تانک های آلمانی رسید به این شکل که به بدن سگهای آموزش دیده...

یک ایده خوب فقط یک نقطه شروع است، همین

ایده خام و ایده ناب ( یک داستان واقعی )

download_5

در زمان جنگ دوم جهانی در روسیه ایده ای به ذهن فرماندهان روسی برای نابود کردن تانک های آلمانی رسید به این شکل که به بدن سگهای آموزش دیده مواد منفجره می بستند که زیر تانک های آلمانی بروند و در زمان قرار گرفتن سگ زیر تانک چاشنی عمل کرده و تانک منفجر شود. در ظاهر امر ایده خیلی خوب و عالی به نظر می رسید اما در میدان واقعی جنگ سگ ها به جای تانک های آلمانی به زیر تانک های روسی رفتند و آنها را منفجر کردند!! فکر می کنید چرا؟

به این دلیل که تانک های آلمانی بنزینی شده بودند ولی تانکهای روسی گازوئیلی، و سگها هم با تانک های روسی گازوئیلی آموزش دیده بودند، خوب بقیه داستان قابل حدس زدن است، نقطه قوت سگها حس شامه آنها بود به همین دلیل آنها طبق آموزشی که دیده بودند تانکهای گازوئیلی روسی را هدف قرار می دادند.

امروزه در میدانهای جنگ چنین ایده هایی به کار گرفته نمی شود اما در فضای کسب وکار و خصوصا کسب و کارهای آنلاین ایده های بسیار زیاد استارت می خورند بدون اینکه تحلیل دقیق و درستی از آن صورت بگیرد.

یک ایده نقطه شروع

ایده می تواند نقطه شروع بسیار مناسبی برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین باشد اما  نکته مهم این است که ایده فقط یک نقطه شروع است. سوالات زیادی در این باره مطرح می شود که ایده تا چه اندازه در موفقیت یک کسب و کار تاثیر گذار است؟

ایده خوب تضمین موفقیت یا شکست

 منظور ما از ” ایده خوب ” خلاقانه بودن، تازگی داشتن و .. است اما اگر به تاریخچه استارتاپ ها و کسب و کارهای موفق اینترنتی نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که پروژه های بسیار زیادی وجود دارند که ایده نو و تازه ای نداشتند فقط اجرای مجدد بودند اما همچنان در فضای وب حضور دارند، موفق هستند و به جلو می روند اما در مقابل این، صدها و یا شاید هزاران ایده نو و خلاقانه ای که برای اولین بار اجرا شدند اما هیچگاه تبدیل به کسب و کار نشدند.

ایده خام و ایده پخته

بله منظور من از ایده ناب، ایده پخته و تحلیل شده است، اگر ایده شما تحلیل نشود و دقیقا مورد ارزیابی قرار نگیرد به جای مشتری و بازار، دقیقا مانند سگهای آموزش دیده روسی انرژی، منابع مالی و تخصصی و .. شما را هدف میگرد و آنچه پس از پروژه برای شما باقی می ماند ایده ای است که دیگر نو نیست و حالا دهها شرکت و هدف دنبال اجرای آن هستند، منابع مالی شما هدر رفته، تیم از هم پاشیده، انرژی شما هدر رفته و ..

قبل از شروع کار، ایده خود را تحلیل کنید. مطالعه کنید، مشاوره بگیرید، حضور داشته باشید و ..

اصول و روش اجرا را فرا بگیرید، امروز هیچکس این واقعیت را نفی نمی کند که نحوه اجرا یکی از مهمترین و حیاتی ترین بخشهای یک کسب و کار است، چه بسا که نوع اجرای شماست که  آینده کسب و کارتان را رقم می زند.

لزوم داشتن یک ایده مناسب

آنچه مهم است ایده مثل مواد غذایی خام است و باید پخته شود اما بدون مواد اولیه هم امکان پختن غذا نیست یا خیلی سخت است. پس وجود یک ایده برای شروع، رشد و یا توسعه کسب و کار لازم است.

 

30 دی 1393   |   2000 بازدید