گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

در ابتدا به تعریفی از دو زبان پرطرفدار و رایج PHP و ASP.NET در برنامه نویسی می پردازیم. تعریف PHP به زبان ساده اگر بخواهیم PHP را به زبان ساده تعریف کنیم می توانیم آن را زبان برنامه...

چرا زبان برنامه نویسی ASP.NET

 asp.net  

در ابتدا به تعریفی از دو زبان پرطرفدار و رایج PHP و ASP.NET در برنامه نویسی می پردازیم.

تعریف PHP به زبان ساده
اگر بخواهیم PHP را به زبان ساده تعریف کنیم می توانیم آن را زبان برنامه نویسی اسکریپتی چند منظوره بنامیم که به طور خاص برای وب توسعه یافته و جهت نوشتن برنامه های تحت وب کاربرد تخصصی دارد.

این زبان در سال 1994 میلادی توسط Rasmus Lerdorf با هدف نمایش آنلاین اطلاعات و رزومه شخصی به زبان C نوشته شد که به همین دلیل در ابتدا آن را Personal Home Page نامیدند که PHP مخففی از سرواژه های این عبارت است، بعدها با پیشرفت PHP عبارت توضیحی )HyperText Preprocessor پیش پردازنده ابرمتن) جایگزین عبارت فوق شد، منظور از پیش پردازنده ابرمتن این است که PHP ابتدا کدها و دستورات را با مفسر خود پردازش کرده و سپس خروجی را به مرورگر کاربر ارسال می کند.
نکته: منظور از اسکریپتی بودن PHP این است که کدهای آن در مفسر سرور پردازش شده و مانند برنامه های رایج در قالب یک بسته نرم افزاری کامپایل نمی شوند.

 

ASP.NET چیست ؟
پشتیبانی زبان برنامه نویسی ASP.NET توسط وب سایت و مرجعی به نام MSDN انجام می شود که مخفف کلمه Microsoft Software Developer Network می باشد. پیشرفت ها و توسعه هایی که در این زبان برنامه نویسی انجام می شود توسط بازخوردها و تجاربی است که کاربران این محصول به وب سایت این شرکت اطلاع می دهند و همین موضوع باعث ارائه نسخه های جدیدتر این زبان برنامه نویسی با امکانات جدید می شود. ASP.NET تحت برند مایکروسافت است و این یعنی بسیاری از زبان ها یا Platform های دیگر را پشتیبانی نمی کند اما در این حین به شما امکانات بسیار ساده ای برای شروع برنامه نویسی می دهد ، ماژول های آماده و محیطی ساده و رابط کاربری آسان برنامه نویسی را برای کاربران لذت بخش می کند. توجه کنید که یکی از مشکلاتی که در دنیای برنامه نویسی به این زبان برنامه نویسی وارد می شود هزینه ای است که برای خرید نرم افزارهای آن صرف می شود ، اما با توجه به اینکه ما در ایران هستیم و هزینه زیادی برای خرید این نرم افزارها نمی کنیم ،    ASP.NET می تواند گزینه مناسبی برای برنامه نویسی وب باشد.

معرفی زبان :
ASP مخفف کلمه Active Server Pages است و یک محصول منحصر به فرد برای شرکت مایکروسافت به حساب می آید ، این زبان برنامه نویسی اکنون منسوخ شده است و جای خود را به زبان اسکریپت نویسی ASP.NET داده است. در واقع ASP.NET یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک تکنولوژی برنامه نویسی وب با استفاده از دات نت است، شما می توانید با #C یا #F یا زبان های برنامه نویسی دیگر دات نت ASP.NET بنویسید ، اما با توجه با اینکه شما به عنوان یک زبان بیشتر با این محصول آشنا هستید ما از ASP.NET به عنوان یک زبان برنامه نویسی یاد می کنیم. بیشتر شرکت های و سازمان های بزرگ برای نرم افزارهای تحت وب خود از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند. ASP.Net، یک زبان برنامه نویسی run time است. ساختار آن بر اساس Framework بوده که تمام لایه‌های برنامه نویسی را در بالای سیستم عامل دربرگرفته‌است. این تمامی تکنولوژی های موجود از طرف مایکروسافت و سایر شرکت ها را شامل می‌شود. در .Net تمام اعمال تخصیص حافظه و سازماندهی فایل بعهده‌ی .Net Framework است. همین باعث می‌شود تا بتوان برنامه‌ای را که به سیستم عامل متکی نمی‌باشد ، نوشت. نرم افزاری که بیشترین هماهنگی با این زبان برنامه نویسی را دارد به عنوان Microsoft Visual Studio شناخته می شود که در واقع محیط برنامه نویسی مایکروسافت محسوب می شود. در این نرم افزار قابلیت های بسیار زیادی برای برنامه نویسی بصورت پیشفرض قرار گرفته اند که کار برنامه نویسی را برای برنامه نویسان بسیار راحت می کند. معمولا تعداد خط های کدی که باید برای یک برنامه به زبان ASP.NET نوشته بشود نسبت به محصولات مشابه کمی بیشتر است که همین دلیل می تواند تا حدودی باعث زمانگیر بودن کدنویسی در این زبان برنامه نویسی برای فعالیت های پیچیده شود. در صورتیکه تغییری در هر خط کد از این زبان برنامه نویسی انجام شود به ناچار کل برنامه بایستی مجددا کامپایل شود ، بنابراین زمان برنامه نویسی تا حدودی افزایش می یابد.وب سروری که با این زبان برنامه نویسی هماهنگ است صرفا وب سرور شرکت مایکروسافت که همان IIS است می باشد و معمولا به عنوان پایگاه داده نیز در این نوع زبان برنامه نویسی از Microsoft SQL Server استفاده می شود.

دو نوع زبان برنامه نویسی ASP.Net وجود دارد:

1-      ASP.Net Web Form

2-      ASP.Net MVC

(در مباحث بعدی به این دو نوع از ASP.Net پرداخته می شود)

برخی از مزیت های ASP.NET

  • ASP.NET به شدت تغییرپذیر و با قابلیت زیاد است.این مشخصه ی آن در بسیاری موارد در مقایسه با PHP برتری دارد.
  • مالک ASP.NET شرکت بزرگی مانند مایکروسافت است که خود تضمینی برای کارکرد مناسب آن محسوب می شود.
  • از تمام زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می کند و حتی برای کار با اپلیکیشن ها و همچنین زبان C# کاملا مناسب است.
  • قبل ار کامپایل (compile) هر گونه خطا و اشتباه در کدنویسی را به اطلاع برنامه نویس می رساند.
  • ابزارها و برنامه های جانبی بسیار زیادی برای ASP.NET وجود دارد که همین امر باعث اضافه شدن بسیاری از ویژگی های جدید به آن می شود.
  • با سیستم عامل Windows که سیستم عامل اکثر ایرانی ها را شامل می شود بسیار هماهنگ است.
  • یک پلتفورم فوق العاده برای طراحی و تولید انواع نرم افزارهای سازمانی و شرکتی بشمار می رود.
  • سرعت برنامه نویسی با آن بسیار بالاست که یکی ار دلایل آن کدهای از پیش نوشته شده موجود در آن است.
  • محیط کاربری جذاب و راحتی را در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد.
  • به راحتی قابلیت ایجاد تغییرات در سایت های طراحی شده را دارد.

باتوجه به تعاریف و قابلیت های زبان PHP و ASP.NET ، چنانچه کسب و کار بزرگ و شناخته شده ای دارید و به دنبال سایت خوب و حرفه ای می باشید که بتواند کاملا پاسخگوی خواسته های شما باشد و همچنین معرف حرفه ی شما باشد و چنانچه به دنبال سایتی با کلاس کاری بالا هستید که در آینده بتوانید آن را ارتقا دهید و در واقع دارای سایت پویا باشید سایت هایی با زبان ASP.NET را به شما پیشنهاد می کنیم.همچنین لازم به ذکر است که سایت های اختصاصی به دلیل پیاده سازی نظرات شما بهتر و بیشتر می تواند انعکاس دهنده ی کسب و کار شما باشد.باید اشاره کرد که دلیل قیمت بالاتر بودن سایت های اختصاصی با زبان ASP.NET همین پیچیدگی در برنامه نویسی وزمانبر بودن در عین حال نتیجه کار بسیار عالی می باشد.

 

 

30 فروردین 1397   |   1355 بازدید