گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

آیا سرعت اینترنت شما کاهش یافته؟ اگر روتر شما از شیوه‌های امنیتی قدیمی مانند WEP استفاده می‌کند احتمال زیادی دارد که شما هک شده باشید. قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه...

چگونه متوجه شوید که وای فای شما هک شده و از آن جلوگیری کنید

d

آیا سرعت اینترنت شما کاهش یافته؟ اگر روتر شما از شیوه‌های امنیتی قدیمی مانند WEP استفاده می‌کند احتمال زیادی دارد که شما هک شده باشید. قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه متوجه شوید که هک شده اید یا خیر و چطور جلوی آن را بگیرید.

در کنار اینکه امکان دارد از اینترنت شما استفاده شود به دلیل اینکه بیشتر کاربران ایرانی از سرویس محدود استفاده می‌کنند لازم است نکات ایمنی را رعایت کرده و از هک نشدن روتر خود مطمئن شوند.

چگونه از هک شدن خود مطلع شوید

این روش صد در صد تضمینی‌ست. هر روتری به شما نشان خواهد داد که چه دستگاه هایی از طریق کابل اترنت یا وای فای به آن متصل شده و داده دریافت می‌کنند. برای ورود به روتر باید آدرس IP روتر را در آدرس بار یک مرورگر وارد کنید. در بیشتر مودم‌ها IP می‌تواند ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ یا۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ باشد. در غیر این صورت باید به دفترچه راهنما یا بدنه‌ی روتر نگاه کنید و ببینید که دارای آی پی آدرس هست یا خیر.

پس از وارد نمودن IP در آدرس بار مرورگر از شما درخواست رمز عبور و نام کاربری می‌شود که باید آن‌ها را وارد کنید. به احتمال زیاد بر روی دفترچه‌ی راهنما و یا بر روی روتر شما زده شده اند. در صورتی که دستگاه را از ISP خریداری کرده اید با تماس به سرویس دهنده‌ی اینترنت می‌توانید رمز عبور و نام کاربری را از آن‌ها درخواست کنید.

تذکر: در بیشتر مواقع رمز عبور و نام کاربری می‌تواند admin باشد بنابراین با تایپ کلمه‌ی admin  در نام کاربر و رمز عبور می‌توانید وارد صفحه‌ی تنظیمات شوید.

پس از ورود به صفحه‌ی تنظیمات به دنبال Attached Devices یا Device List بگردید. سپس بر روی گزینه‌ی Status و بعد Wireless کلیک کنید. البته در میان روترها، این گزینه می‌تواند متفاوت باشد برای مثال در مودم‌ – روترهای D-Link پس از ورود باید بر روی گزینه‌ی Status کلیک کرده و گزینه‌ی Wireless Clients را بزنید.

  a   

با ورود به قسمت IP Filtering می‌توان به صورت تکفیک شده هر دستگاه و IP آن را به همراه آدرس مک آن مشاهده نمود. البته در روترهایی مانند D-Link هر دستگاه به همراه IP و آدرس مک خود نشان داده شده است.

  b 

باید در نظر داشته باشید که تمامی دستگاه ها نام مناسبی ندارند بنابراین با خاموش و یا غیر فعال نمودن وای فای آن و کلیک بر روی گزینه‌ی Refresh می‌توانید دستگاه خود را شناسایی کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید که تبلت، لپ تاپ، موبایل، کنسول‌های دستی مانند PSP و دیگر دستگاه هایی که با وای فای کار می‌کنند در صورت اتصال به روتر شما در لیست مشاهده خواهند شد.

چگونه باید جلوی هک وای فای را گرفت

اکثر روترهای مدرن از یک پروتکل امنیتی جدید استفاده می‌کنند. بنابراین دوباره به روتر خود وارد شده و به دنبال گزینه‌ی Wireless Settings بگردید.

حال Security Options را به حالت WPA یا WPA2 تغییر دهید.  WPA2 از امنیت بیشتری برخوردار است اما امکان دارد با بعضی از دستگاه ها سازگار نباشد . بنابراین در صورتی که دستگاهی دارید که با این حالت سازگاری ندارد حالت WPA را انتخاب کنید.

   c 

هنگامی که رمز عبور برای روتر خود انتخاب می‌کنید سعی کنید از حروف بزرگ و کوچک انگلیسی، اعداد، و علائم استفاده کنید و همچنین رمز عبور شما حداقل ۱۵ کاراکتر باشد.

روش‌های مختلفی در سایت‌های ایرانی و خارجی زده شده و یا امکان دارد به شما پیشنهاد داده شود در یک کلام باید بگویم که کار نمی‌کنند.

فیلتر کردن IP: با این روش IP مشخصی را می‌توان فیلتر کرد اما عوض کردن یک IP به سادگی همان کلیک کردن بر روی گزینه‌ی رفرش است.

پنهان کردن SSID: شما می‌توانید نام شبکه‌ی خود را پنهان کنید تا کسی از وجود آن خبر نداشته باشد اما با ابزار هک مانند Backtrack به راحتی شناسایی می‌شوید.

فیلتر کردن مک: نسبت به فیلتر کردن IP امنیت بیشتری دارد. آدرس مک همان آدرس خاص سخت افزاری‌ ست که وقتی دستگاه ساخت شد به آن داده می‌شود اما کسی که قصد هک وای فای شما را داشته باشد می‌تواند آدرس مک را نیز تغییر دهد.

 

28 آذر 1396   |   1865 بازدید