گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

موسیر گیاهی است شبیه سیر که ریشه اش فقط یک پیاز درشت است. برگ هایش باریک و دراز و گل هایش بنفش مایل به قرمزند. گل آذینش خوشه ٔ ساده است. در حدود 40 گونه از این گیاه شناخته شده که...

خواص موسیر

8_1

موسیر گیاهی است شبیه سیر که ریشه اش فقط یک پیاز درشت است. برگ هایش باریک و دراز و گل هایش بنفش مایل به قرمزند. گل آذینش خوشه ٔ ساده است. در حدود 40 گونه از این گیاه شناخته شده که همگی در نواحی معتدل و مناطق بحرالرومی می رویند. برخی از گونه‌های موسیر را در باغ به عنوان گل زینتی نیز می‌کارند. پیاز این گیاه خوراکی است و در ترشی ها و اغذیه به کار می‌رود و بویش از سیر کمتر است.

 

خواص داروئی گیاه موسیر
از فرآورده‌های موسیر برای کم کردن قند خون در افراد دیابتی مورد استفاده است و هم چنین از خواص گندزدائی آن برای دفع انگل ها همراه غذا از آن استفاده می‌شده است و علاوه بر آن برای ضدعفونی کردن آب مورد استفاده داشته است.

 

ترکیبات شیمیایی

موسیر از نظر ترکیبات شیمیایی دارای حدود 1-06/0 درصد اسانس می باشد که شامل آلیل پروپیل-دی سولفید و دو ترکیب گوگردی می باشد همچنین دارای آلیسین-آلیساتین 1و2 می باشد.

 

خواص درمانی
مقوی، اشتها آور، ضد عفونی کننده دستگاه گوارش (از بین بردن انقباضات دردناک معده و روده) و بادشکن، ضد عفونی کننده، پایین آورنده فشار خون، بازدارنده رشد جرم های گرام نگاتیو گروه های تیفوئید و شبه حصبه یا پاراتیفوئید و ورم روده کوچک می باشد. همچنین خاصیت جرم کشی دارد و همچنین موجب اتساع شریان ها و رفع تصلب شرائین می شود مدر -قاعده آور- معرق و ضد سم است. همچنین برای تصفیه آواز، رفع نفس تنگی، فراموشی، فلج، رعشه و اکثر بیماری های عصبی مفید استدردهای مفاصل-سیاتیک-نقرس-درد لگن خاصره و امثال این ها را تسکین می دهد و برای قطع اخلاط غلیظه-دفع بادهای تهی گاه خارج ساختن زالوی در حلق مانده-برای اخراج اقسام کرم معده و کرم کدو مفید است. در سرد مزاجان برای تقویت نیروی جنسی و افزایش تولید اسپرم مفید است.

18 مهر 1395   |   1746 بازدید