گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

در توضیح بد بودن استرس همین بس که به آن لقب «مرگ خاموش» را داده‌اند و متاسفانه زندگی‎های امروزی با استرس عجین شده اند و گویا راه گریزی هم از آن نیست. در این...

هشت راه عملی برای کاهش استرس

1_3

در توضیح بد بودن استرس همین بس که به آن لقب «مرگ خاموش» را داده‌اند و متاسفانه زندگی‎های امروزی با استرس عجین شده اند و گویا راه گریزی هم از آن نیست.  در این مطلب قصد داریم هشت راه عملی برای کاهش استرس بیان کنیم. نمی‌توان استرس را از زندگی‌های امروزی حذف کرد ولی می‌توان آن را مدیریت کرد. راه‌های مختلفی برای کاهش استرس وجود دارد. شاید لیست ۸ تایی زیر بتواند به شما برای کاهش استرس کمک کند:

۱ورزش کردن

بهترین راه برای دفع و کاهش استرس، ورزش کردن و دویدن است. هورمون کورتیزول که در هنگام استرس در خون ترشح می‌شوند، برای آن است که به شما برای پیروزی در مبارزه و نبرد  پیش  رو – که باعث استرس شما شده است – قدرت و توان لازم را بدهند. درنتیجه قلب سریع‌تر کار می‌کند و خون سریع‌تر به گردش درمی‌آید و شما توان بیشتری برای مبارزه یا فرار از صحنه‌ی نبرد خواهید یافت. ولی داستان این است که این واکنش طبیعی بدن، برای زمانی مفید است که ما در صحنه‌ای خطرناک باشیم که مجبور به مبارزه یا فرار باشیم.

در زندگی امروزی معمولاً این صحنه‌ها پیش نمی‌آیند ولی استرس هست و کورتیزول، کار ذاتی‌اش را انجام می‌دهد. قلب پرکار و جریان خون سریع‌تر می‌شود. ولی از آن‌طرف، از نیروی حاصله، استفاده‌ای نمی‌شود. درنتیجه به بدن آسیب‌های جدی وارد می‌شود. با ورزش و مخصوصاً دویدن، ما به تکمیل روند طبیعی ترشح کورتیزول و پرکاری قلب و … و بعد، دفع درست آن، کمک می‌کنیم و دیگر متحمل آسیب نخواهیم شد. امتحان کنید. اگر استرس دارید، کمی بدوید و اثر جادویی آن را ببینید.

۲ارتباط با دیگران

یکی دیگر از چیزهایی که می‌تواند کمی به بازگشت آرامش رفته‌ی ما و دفع استرس کمک کند، ارتباط و صحبت با دوستان و افراد نزدیکی است که حس خوبی از ارتباط با آن‌ها داریم. شاید یک درد و دل ساده با یک دوست، بتواند به شما در کاهش استرس کمک کند.

۳ریلکس کردن و تصویرسازی

این که در یک گوشه‌ی ساکت و آرام بنشینیم. چشمان مان را ببندیم، تمرکز کنیم، سعی کنیم ذهن مان را خالی کنیم و به‌جای شلوغی‌های ذهنی، یک تصویر زیبا و آرامش‌بخش را تصور کنیم، می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای روی ما بگذارد.

۴تنفس عمیق

در مورد ریلکس کردن گفتیم. شاید کمی هم‌خانواده با آن، تنفس‌های عمیق است. تنفس اگر با توجه و آرامش همراه شود، می‌تواند تأثیر خوبی در دفع استرس داشته باشد. برای این کار، در ۴ ثانیه هوا را با بینی وارد ریه‌های خود بکنید. سپس ۷ ثانیه نفستان را حبس کنید و در ۸ ثانیه و از راه دهان، هوا را بیرون دهید. این کار را حداقل ۵ بار تکرار کنید و در هنگام تنفس، فقط به صدای نفس کشیدن تان گوش دهید. تصور کنید که با هر نفسی که بیرون می‌دهید، تمام ناراحتی‌ها، استرس‌ها و تفکرات منفی هم از خودتان دور می‌کنید.

۵ریشه‌یابی استرس

بعضی وقت‌ها اصلاً نمی‌دانیم که چرا دچار استرس شده‌ایم. بهتر است با خودمان صادق باشیم و با کمی دقت، کشف کنیم که چه موقعیتی این استرس را برای ما ایجاد کرده است. شاید ترسی ناخودآگاه از برخورد نامناسب همکاران، شاید ناراحتی از ناتمام ماندن کارها و … دلیل اصلی استرس فعلی شما باشد که با آگاه شدن از آن، بهتر می‌توانید آن را برطرف نمایید.

۶موسیقی

گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش و معمولاً بی‌کلام یکی دیگر از راه‌های مؤثر در کاهش استرس است. پیشنهاد می‌کنم آهنگ‌های «یانی» و یا نوای زیبای استاد شجریان را امتحان کنید.

۷جویدن آدامس

وقتی آدامس می جوید، سیگنالی به مغز ارسال می شود که معنی‌اش اینست : اوضاع آنقدر ها هم وخیم نیست ! طرف در حال خوردن است !

۸تمام کردن کارهای ناتمام

آقای دیوید آلن در کتاب Getting Things Done علت اصلی استرس را ناتمام ماندن کارها و بازماندن پرونده‌ی آن‌ها در مغزمان، می‌داند. اصولاً مغز پرونده‌ی هر چیز ناقص و ناتمامی را تا تکمیل شدن آن، در گوشه از خودش باز نگه می‌دارد. در دنیای پرمشغله‌ی امروزی، این پرونده‌ها بسیار زیاد هستند و همین‌ها باعث استرس بیشتر ما می‌شوند. باید به نحوی این پرونده‌ها را از ذهنمان خارج کنیم، تکلیف شان را روشن کنیم و در جای اصلی‌شان قرار دهیم تا مغزمان کمی نفس بکشد!

12 مهر 1395   |   1800 بازدید