گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

طبیعتا بسیاری از اصولی که در گرافیک دنیای چاپ حاکم است در گرافیک وبهم کاربرد دارد، اما نه همه آنها! وب مفهوم جدیدی از دیزاینارائه داده و اصلی‌ترین تفاوت آن Interactive بودن یا...

از خواب بیدار شویم: گرافیک وب، و نه گرافیک چاپی!

طبیعتا بسیاری از اصولی که در گرافیک دنیای چاپ حاکم است در گرافیک وب هم کاربرد دارد، اما نه همه آنها! وب مفهوم جدیدی از دیزاین ارائه داده و اصلی‌ترین تفاوت آن Interactive بودن یا تعاملی بودن آن است: بعضی رنگها در وب با اشاره کاربر تغییر می کند تا نشان دهنده لینک باشد، در وب می توانیم حرکت و یا حتی انیمیشن داشته باشیم، بخشهای پنهانی از محتوا در Tabها و اسلایدها و منوها نمایش داده می شوند.

تفاوتهای اساسی بین این گرافیک سنتی و این گرافیک دنیای نوین وجود دارد که مثل تمام تاریخ باید به روز شوند.
یک وبسایت باید هویت یکپارچه بصری داشته باشد. یعنی صفحه اول سایت و تمام صفحات داخلی باید در یک ساختار یونیفرم طراحی شوند. به طوری که از رنگ و بوی هر صفحه از وب سایت، بتوان حدس زد که مربوط به چه سایتی است، حتی اگر عنوان آنرا نبینیم.
News5--3گاهی دیده ام طراحان گرافیکی که در دنیای چاپ سیر می کنند هر صفحه از سایت را یک شکل و شمایل طراحی می کنند انگار صفحات مستقلی از یک کاتالوگ هنری است! صفحات داخلی چه از لحاظ ساختار بصری و چه از لحاظ ارتباط با صفحات دیگر نباید مثل جزایری دور افتاده باشند.

نکته دیگر استفاده از تصویر به جای متن است. در فارسی به دلیل کمبود فونت در وب، ناچاریم از دو فونت Tahoma برای متن و Arial برای عناوین استفاده کنیم. به همین دلیل است که برخی طراحان برای تایپوگرافی یا استفاده از فونتهای مناسبتر، از تصویر آن متن به جای کاراکترهای قابل سرچ استفاده می کنند. این راه حل شاید برای عناوین بد نباشد، اما برای متن و محتوای سایت به دلایل مختلف اصلا راه حل خوبی نیست: یکی اینکه متن غیرقابل سرچ می شود، دیگر اینکه محتوای وب از حالت تعاملی خارج می شود و ده ها دلیل دیگر. باز هم یادآوری می کنم ما وب طراحی می کنیم و نه یک مجله چاپی!

نکته دیگر استفاده از Motion Graphic در قالب فلش است که می تواند شگفتیهای زیادی در وب بیافریند و محیط ما را جذاب کند. اما یک نکته کلیدی را نباید فراموش کنیم: روی مرورگر تمام کاربران فلش نصب نیست و بنابراین از فلش نباید برای طراحی منو و یا بخشهای محتوایی اصلی استفاده کنیم. طبیعتا باید مطمئن باشیم منوی اصلی سایت برای تمام کاربران به درستی بارگزاری می شود. وگرنه درهای لابی سایتمان را بسته نگه داشته ایم!

البته سایتهای فول فلش مبحث دیگری است. سایتهای فول فلش در کاربردهای خاصی که می تواند داشته باشد می تواند موفق عمل کند. اما در اکثر موارد طراحان برداشت اشتباهی از سایت فول فلش دارند و در واقع طراحی مالتی مدیا را با طراحی وب یکی می پندارند! فایلهای بسیار سنگین، محتوای غیرقابل سرچ، عدم ایندکس در موتورهای جستجو، محتوای عمدتا استاتیک و... از نقاط نقصی است که این طیف از سایتها دارند و من به جرات می توانم بگویم سایتهای فول فلش، جزو «صفحات وب حرفه‌ای» قرار نمی گیرند.
و نهایتا مساله‌ی دیگری که به نظرم بسیار مهم است، استفاده از سبکهای طراحی و سلیقه به روز است. منظورم از سبک و سلیقه همان Web Design Trends است که با یک جستجو در گوگل کاملا متوجه منظورم خواهید شد! در واقع این رویکردهای نوین طراحی می‌تواند مشخص کند طراحی سایت شما چقدر به روز است. این رویکردها گاهی حتی تبدیل به یک مکتب واره می شوند و حوزه تاثیرشان از هنر وب نیز خارج می شود. در واقع جنبشی می شوند در دیزاین. البته باید سطح و سلیقه مخاطبان را هم در نظر داشته باشیم و از آن طرف بام نیفتیم!

 

12 مرداد 1394   |   2438 بازدید