گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

با توجه به نقش بسیار مفیدی که دوربین‌های مداربسته در کاهش جرائم و افزایش ضریب امنیت محیط‌های مختلف دارند، نصب این دوربین‌ها نه ‌تنها منع قانونی ندارد بلکه از...

قوانین نصب دوربین مداربسته در فضاهای مختلف

قوانین-دوربین-مداربسته

با توجه به نقش بسیار مفیدی که دوربین‌های مداربسته در کاهش جرائم و افزایش ضریب امنیت محیط‌های مختلف دارند، نصب این دوربین‌ها نه ‌تنها منع قانونی ندارد بلکه از لحاظ قانونی، هر شخصی می‌تواند با رعایت چند قانون کوچک، به‌راحتی این دوربین‌ها را در مکان‌های موردنظر خود نصب کند.

ولی باید دقت داشت که در این راستا محدودیت هایی نیز وجود دارد که بعضی از آن ها نیاز به مجوز های خاص داشته و در برخی فضا ها نصب دوربین مداربسته تحت هر شرایطی جرم تلقی شده و به شدت با خاطی برخورد خواهد شد. امروزه با افزایش نصب دوربین مداربسته در منازل و مکان های عمومی و شرکت ها امنیت و آرامش بیشتر شده است.با اینکه دوربین ها مزایای زیادی دارند و در کاهش جرم کمک شایانی کرده اند، اما نصب دوربین مداربسته قوانین خاص خود را دارد که در صورتی که رعایت نشوند نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند ایجاد مشکل کند.

 

مکان های نصب دوربین مداربسته با توجه موقعیت آنها قوانین متفاوتی دارند که می شود آنها را دسته بندی نمود:

  • اماکن عمومی
  • مشاعات ساختمان
  • محیط های شخصی
  • محیط های کاری

  دوربین-در-اماکن-عمومی

اماکن عمومی

با توجه به نقش انکار نشدنی و بسیار مفیدی که دوربین‌های مداربسته در افزایش ضریب امنیت مکان‌های مختلف و کم کردن جرائم دارد ، می‌توان گفت نصب این دوربین‌ها نه‌تنها ازلحاظ قانونی منع ندارد بلکه هر فردی قادر خواهد بود با رعایت چند نکته کوچک این دوربین‌ها را در محل موردنظر خود نصب نماید. منع قانونی این مکان ها تنها در صورتی به وجود می آید که این محیط در اطراف مکان های حساس مانند پادگان ها، سفارتخانه ها و محیط های نظامی و ... باشد.

آسانسورها یکی از مکان های عمومی پرکاربرد می باشند که جای سوال دارد که آیا نصب دوربین مداربسته در آن نیاز به مجوز دارد یا خیر؟

آسانسورها به دلیل نوع کاربرد، خود همواره یکی از پر رفت و آمد‌ترین مکان‌های آپارتمان‌ها به شمار می‌روند؛ از همین‌ رو در بسیاری از موارد مدیران ساختمان و حتی ساکنین ترجیح می‌دهند، به‌منظور افزایش امنیت ساکنین، در آسانسور دوربین‌ مداربسته نصب شود. بنابراین با تایید مدیر ساختمان می توان در آسانسورها دوربین مداربسته نصب کرد اما ضروری است که استفاده کنندگان از وجود دوربین در آسانسور مطلع باشند که با چسباندن برگه یا تابلوی کوچکی این اطلاع رسانی انجام می شود.

از آنجایی که آسانسور دائم در حرکت است ،از لحاظ فنی نصب دوربین های مداربسته در این مکان ها نیاز به تخصص بیشتری دارد. و قطعا دوربین های بی سیم و تحت شبکه برای این کار نیاز است. برخی از مدل‌های دوربین مداربسته نسبت به سایر همتایان خود از عملکرد بهتری در آسانسورها برخوردارند که می توان به دوربین‌های مداربسته توکار، دوربین‌های مداربسته دام (Dome Camera)، دوربین‌های سه‌گوش مخصوص آسانسور و دوربین‌های مکعبی

CCTV Camera) (Cube که تنها بخشی از آن‌ها به شمار می‌روند اشاره نمود.

 

شاید استفاده از دوربین‌های دام و سه‌گوش، که در بالا در آن‌ها اشاره شد، متداول ‌ترین روش نصب دوربین در آسانسورها باشد، اما نباید فراموش کرد با توجه به ارتفاع بسیار کم سقف اغلب آسانسورها، این دوربین‌ها به‌راحتی می‌توانند توسط افراد سودجو قطع یا دزدیده شوند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از چنین مواردی در داخل آسانسورها از دوربین‌های توکار و مخفی استفاده کنید.همانطور که اشاره شد نباید فراموش کرد که نصب دوربین در آسانسور بدون برچسب هشداردهنده، جرم محسوب می‎شود و تجاوز به حقوق شهروندی تلقی می‌گردد.

دوربین-مداربسته-در-مشاعات-ساختمان

مشاعات ساختمان

منظور از مشاعات ساختمان ، نقاطی از ساختمان است که بین ساکنین مشترک است از قبیل : پارکینگ، راهروها ، درب ورودی و حیاط و .... می باشد.

برای نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان های مسکونی تایید کتبی یکی از عضوهای مجمع یا هیئت مدیره ساختمان الزامی است اما اگر مجمع ساختمان این موضوع را تایید کند نظر آن بر نظر مفرد ساکنان از ارجحیت بیشتری برخوردار خواهد بود . اگر هر یک از اعضای ساختمان بخواهند با مخالفت خود مانع نصب دوربین شوند، هیئت مدیره می تواند با دریافت مجوز کتبی نصب دوربین را انجام دهد.

  محیط-های-شخصی

محیط های شخصی

نصب دوربین مداربسته در فضای داخلی ساختمان از نظر اخلاقی و قانونی زمانی مجاز است که همه اعضای خانواده از وجود دوربین مداربسته در خانه اطلاع داشته باشند. به افراد متفرقه و مهمانانی که به آن خانه می آیند نیز باید اطلاع رسانی شود تا آن ها بدانند که توسط دوربین مدار بسته، تحت نظارت قرار گرفته اند. به کارگیری دوربین مداربسته در فضاهای شخصی مثل حمام و سرویس بهداشتی اخلاقی نیست و جرم محسوب می شود و نیاز به اخذ مجوز قانونی دارد.

اگر ساختمان شخصی باشد، صاحب خانه باید فضای بیرونی خانه که تحت پوشش دوربین مداربسته قرار می گیرد را در نظر بگیرد و تمرکز اصلی را بر مناطق مهم و کلیدی مثل درب ورود و خروج معطوف کند. از لحاظ قانونی، همسایه ها و سایر افرادی که در مناطق اطراف ساختمان مسکونی در رفت و آمد هستند، باید از وجود دوربین مداربسته مطلع شوند.

حریم خصوصی افراد

نصب دوربین مداربسته در فضاهای خصوصی افراد که شامل حریم شخصی آنها است ممنوع بوده و افراد برای نصب دوربین در این موقعیت ها باید مجوز داشته باشند. فضای داخل خانه ، اتاق ها ، رختکن ها ، سرویس های بهداشتی و … جزء حریم خصوصی افراد بوده و نصب دوربین در این فضاها نیازمند اخذ مجوز برای دوره محدود می باشد.

  محیط-های-کاری

محیط های کاری

دوربین‌های مداربسته، با توجه به قابلیت‌هایی که به آن مجهز شده‌اند، می‌توانند در محیط‌های کاری نیز کاربردهای فراوانی داشته باشند؛ که از جمله آن‌ها می‌توان به نظارت بر ورود و خروج کارمندان، بهبود راندمان کاری پرسنل، جلوگیری از خرابکاری و سو رفتار کارکنان، حفظ امنیت افراد حاضر در محیط کار، نظارت بر رعایت قوانین از سوی پرسنل اشاره کرد.

با اینکه این دوربین‌ها تاثیر مثبت فراوانی بر محیط‌های کسب‌وکار دارند، اما یک کارفرما موظف است قبل از نصب این دوربین‌ها در محل کار، مواردی را رعایت کرده و از برخی قوانین تبعیت کند.

در درجه اول کارفرما باید بداند نظارت به‌وسیله دوربین مداربسته به‌هیچ‌وجه نباید برای پرسنل ایجاد مزاحمت کند. همچنین کارفرما موظف است به‌طور کامل حقوق انسانی را برای کارمندان خود رعایت کرده و به حریم خصوصی آن‌ها احترام بگذارد. در مجموع قبل از اینکه در محیط‌های کاری دوربین مداربسته نصب گردد، طبق قانون باید اطلاعات زیر در اختیار کارمندان قرار گیرد:

  • علت نصب دوربین مداربسته
  • اطلاع از نصب دوربین مداربسته
  • چگونگی استفاده از تصاویر ضبط ‌شده
  • چگونگی حفاظت از حقوق کارمندان و حریم شخصی آن‌ها
  • اطلاع‌رسانی از منطقه‌ای که تحت پوشش دوربین قرار می‌گیرد

دوربین-مینیاتوری

نصب دوربین به صورت مخفی

به موجب قانون نصب دوربین مخفی در هر مکانی به گونه ای که افراد حاضر در آنجا از وجود دوربین بی خبر باشند ، ممنوع بوده و مصداق نقض حریم خصوصی افراد می باشد و در صورت اثبات ، فرد مجرم به پرداخت جریمه و محکومیت های مختلفی دچار خواهد شد. نصب دوربین در این فضاها نیاز به مجوز از ارگان های مربوطه دارد.

طبق اصل 25 قانون اساسی استراق سمع و نظارت بر زندگی دیگران خلاف قوانین و جرم محسوب می‌شود. نکته قابل‌توجه این است که، تصاویری که به‌وسیله یک دوربین مخفی ضبط می‌شوند در مراجع قانونی و قضایی قابل استناد نیستند و حتی صاحب این دوربین‌ها ممکن است به‌عنوان مجرم شناخته شوند.

می‌توان گفت اگر صاحب یک ملک شخصی یا اداری (کارفرما) قصد داشته باشد از وقوع یک جرم بزرگ پیشگیری نماید، می‌تواند با تهیه مجوز از مراجع قانونی، در یک بازه زمانی کوتاه، اقدام به نصب دوربین نظارتی در محل موردنظر کند.

برای دریافت مجوز جهت نصب دوربین مداربسته در محیط‌ های غیر مجاز، پس از ارائه شکایت به واسطه تخریب، تهدید یا خطرات امنیتی و با مطرح کردن ضرورت نصب دوربین مداربسته به نیروی انتظامی یا مراجع قضائی می‌توانید در رابطه با دریافت مجوز نصب دوربین مداربسته در محل اقدام کنید.

4 دی 1398   |   4319 بازدید