گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

لای‌فای (Li-Fi) برگرفته از دو کلمه Light و Fidelity است که توسط پروفسور دانشگاه ادینبورگ و از بنیان‌گذاران شرکت پیورلای فای «هارلد هاس» اختراع شد. لای فای...

فناوری لای فای

fi

لای‌فای (Li-Fi) برگرفته از دو کلمه Light و Fidelity است که توسط پروفسور دانشگاه ادینبورگ و از بنیان‌گذاران شرکت پیورلای فای «هارلد هاس» اختراع شد.

لای فای از مجموعه ارتباطات بی‌سیم نوری است که می‌تواند مکمل خوبی برای امواج رادیویی محسوب گردد. این فناوری از طیف نور مرئی، فروسرخ و نزدیک به فرابنفش استفاده می‌کند که توانایی انتقال حجم بالایی از داده را داراست و به‌ عنوان راه‌حلی برای محدودیت‌های پهنای باند فرکانس‌های رادیویی، به شمار می‌آید.

این سیستم ارتباطی که اولین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد بر پایه ایده انتقال دیتا به کمک نور غیر قابل مشاهده LED طراحی شده است. تست‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که این نوع اتصال از لای فای قادر به انتقال دیتا با سرعت ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه است یعنی 100 برابر سریعتر از وای فای. در سال ۲۰۱۵ و پس از آزمایش فناوری جدید لای فای در دنیای خارج از آزمایشگاه، این سرعت بسیار بالا به ۱ گیگابایت بر ثانیه کاهش یافت که هنوز هم در نوع خود بسیار زیاد بود. بدین ترتیب خیل عظیمی از کاربران به رسیدن این فناوری در خانه و اداره خود امیدوار شدند. در این راه تنها به یک لامپ LED نیاز است.

li

تکنولوژی لای فای کاملا وابسته به نور به خصوص لامپ های LED است. در حقیقت لای فای اینترنت را از طریق امواج نوری منتشر می کند در حالی که وای فای از طریق امواج رادیویی.

چراغ‌های LED به‌عنوان بستری برای لای فای و انتقال داده با سرعت‌بالا، به‌حساب می‌آیند که شرایط کارکرد و استفاده لای فای ازLED، همانند لامپ‌های LED، با روشن و خاموش شدن‌های متناوب و با سرعت‌بالا، صورت می‌پذیرد که قابل‌تشخیص برای افراد نیست.

تنها با اضافه کردن یک دستگاه کوچک به لامپ‌های LED و اتصال به شبکه، می‌توانیم به‌راحتی از فناوری لای فای بهره‌مند شویم قطعه ای که نامش «آشکارساز نوری» است و می توان این امواج نوری را بخواهند. 

دیگر لازم نیست نگران آنتن دهی مودم های بی سیم و مکان های بدون اینترنت باشید و راحت می توانید در هر مکانی که لامپی روشن است از اینترنت استفاده کنید.

وای فای میزان انرژی بسیار زیادی مصرف می کند در حالی که لای فای بسیار کم مصرف تر است و اگر آشکارساز نوری شما از جنس سلول خورشیدی باشد (که تست شده است) می توانید به صورت بی سیم گوشی خود را شارژ کنید و درعین حال از اینترنت نیز استفاده کنید.

تفاوت های لای فای و وای فای

  • سیگنال های Li_Fi نمی توانند از طریق دیوار عبور کنند بنابراین برای استفاده از این فناوری به طور کامل باید لامپ های LED که قادر به این کار هستند در همه جای خانه نصب شوند. لازم به ذکر است برای متصل بودن و استفاده، لامپ ها باید پیوسته روشن باشند.
  • Li_Fi به غیر از سرعت بسیار خوبی که دارد، با انتقال داده در سطوح بالاتر و حتی با دستگاه های بیشتر برای اتصال می تواند تاثیر بزرگی در اینترنت اشیا داشته باشد.
  • با توجه به محدوده کم Li_Fi نسبت به وای فای این تکنولوژی جدید از وای فای امن تر است چرا که از دیوار ها عبور نمی کند و دیگر نگرانی زیادی بابت استفاده مخفیانه از اینترنت خود نخواهید داشت.
  • Li_Fi حدود 10 متر را پوشش می دهد اما وای فای تا حدود 32 متر را (بستگی به قدرت و آنتن دارد) می تواند پوشش دهد.

نحوه عملکرد لای فای

طرز کار لای فای بسیار شبیه فناوری مادون قرمز است که با آن تلویزیون را روشن می کنید. شما با فشار دادن دکمه ای (مثل تغییر کانال) یک دستور ورودی می دهید که تبدیل به یک کد باینری یا همان صفر و یک می شود. بعد این کد از طریق امواج مادون قرمز منتشر می شود و تلویزیون آن را دریافت و رمزگشایی می کند و بعد کانال عوض می شود. 
در نحوه کار لای فای نیز اینترنت و سرور با یک کابل به لامپ های خانه متصل می شوند. بعد لامپ ها داده را به امواج نور ترجمه و آنها را منتشر می کند تا گوشی موبایل یا هر وسیله دارای آشکارساز نوری آنها را دریافت و رمزگشایی کند. با وجود این هرجای خانه که لامپی روشن باشد و آشکارساز نوری بتوان آن را دریافت کند، می توانید از اینترنت پرسرعت لای فای استفاده کنید، البته این مسئله را نیز درنظر بگیرید که باید مستقیما در زاویه دریافت نور باشید؛ یعنی برخلاف وای فای که از دیوار هم عبور می کند در مورد لای فای نباید چیزی بین فرستند و دریافت کننده حائل شود.

مشکلات موجود بر سر راه لای فای

لای فای را نمی توان در نور مستقیم آفتاب (یا دیگر شرایط دارای نورهای تند و زننده) قرار داد چراکه در این صورت، آشکارسازهای نوری نمی توانند امواج نوری حاوی دیتا را شناسایی کنند.

نیاز به خط دید مستقیم از جمله معایب اصلی و دردسر آفرین این فناوری است. تصور کنید تنها یک لامپ لای فای در اتاق پذیرایی خود دارید و می خواهید به اتاق خواب بروید. در این صورت باید یکی دیگر از این لامپ ها را آنجا هم داشته باشید یا اینکه در غیر اینصورت دسترسی تان به اینترنت قطع می شود.

برای استفاده از لای فای باید زیرساخت های سیم پیچی و نوری منزل خود را تعویض کنید.

در نتیجه می توان گفت که Li_Fi جایگزین وای فای نیست اما می توان از این دو ابزار به صورت همزمان ترکیبی فوق العاده ای به وجود آورد . Li_Fi روی لای فای و آپلود اطلاعات بر روی وای فای صورت می گیرد. این دو فناوری به موازات یکدیگر می‌توانند زمینه مناسبی را برای پیاده‌سازی اینترنت اشیا فراهم کنند.

   lf    

 برخی مناطقی که می توان از لای فای استفاده کرد

8 خرداد 1397   |   1632 بازدید