گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

دوربین ها معمولا براساس شکل ظاهری آنها نام گذاری می شوند و دوربین های دام نیز به دلیل شگل گرد و برجسته ی آن به این نام نامیده شده است. اصطلاح Dome در لغت به معنای گنبد است. سیستم...

دوربین های مداربسته دام

dome-camera1

دوربین ها معمولا براساس شکل ظاهری آنها نام گذاری می شوند و دوربین های دام نیز به دلیل شگل گرد و برجسته ی آن به این نام نامیده شده است. اصطلاح Dome در لغت به معنای گنبد است. سیستم امنیتی دوربین مداربسته دام (Dome Camera) همان گونه که از اسم آن نیز بر می آید، به دوربین های نیم دایره ای اطلاق می شود. دوربین های مداربسته دام عموماً کاربردهای غیر صنعتی دارند. با توجه به اینکه این نوع از دوربین های مداربسته در مقابل شرایط آب و هوایی مرطوب  و گرد و غبار مقاوم نیستند، لذا بیشتر برای سیستم های نظارتی داخلی (Indoor)  و فضاهای بسته و مسقف مانند مانند شرکتها- بانکها، پارکینگها، فروشگاها و مکان های با سقف کوتاه و ... استفاده می شوند.

این دوربین ها در کیفیت های متفاوتی به صورت شبکه یا دیجیتال (Digital Dome Camera)  و آنالوگDome Camera)  (Analog ساخته می شوند و از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارد. در ایران دوربین های مداربسته دام را با نام های دوربین های سقفی (به دلیل اتصال مستقیم به سقف) و حبابی (به دلیل شکل ظاهری) نیز می شناسند.

این مدل از دوربین های مدار بسته در انواع مختلف سقفی دیواری و یا سقفی دید درشب و یا غیر دید در شب  وجود دارند.

 

دوربین مداربسته اسپید دام (چرخشی PTZ)

بهترین و کاربردی ترین نوع از سیستم های مداربسته دوربین های اسپید دام PTZ می باشند. دوربین های مداربسته اسپید دام با نام دوربین های گردان یا چرخشی ( PTZ (Pan/Tilt/Rotation نیز شناخته می شوند.

این دوربین ها به کاربر این امکان را می دهند که منطقه گسترده تری را تحت پوشش قرار دهد. بدون اینکه نقطه کوری باقی بماند. میزان زوم یکی از مهم ترین فاکتورها در این نوع از دوربین هاست. چرخش افقی (Pan) می تواند صفر تا ۳۶۰ درجه و چرخش عمودی (Tilt) صفر الی ۱۸۰ درجه باشد.

بر همین اساس می توان دوربین های مداربسته اسپید دام را به سه دسته کلی تقسیم نمود:

  • دوربین های مداربسته پرسرعت دام (High speed dome cameras: 360° per second)
  • دوربین های مداربسته با سرعت متوسط دام (Middle speed dome cameras: 40-60° per second)
  • دوربین های مداربسته کم سرعت دام (Low speed dome cameras: 8-18° per second)

امروزه قابلیت زوم دوربین های اسپید دام بسیار بالا رفته است. لذا این امکان برای کاربر وجود دارد که مسافت های بسیار طولانی تری را با جزئیات خیلی بهتر و بیشتری مشاهده و ثبت نماید.

با این دوربین ها هیچ چیزی از نظر پنهان نمی ماند توصیه می شود به علت قطعات مختلف مکانیکی و الکترونیکی حساس از مدل های بی کیفیت و ارزان استفاده نشود و سعی شود از محصولات مرغوب استفاده شود بنابراین توصیه می شود قبل از خرید دوربین حتما کارشناسان فعال در زمینه دوربین های مداربسته از محیط بازدید نموده و طبق نظر آنها اقدام به خرید نمایید .این دوربین ها را می توان به سقف یا دیوار و یا در ارتفاع بالا نصب کرد معمولا اماکن حساس و یا امنیتی و بزرگ و یا برای کنترل ترافیک وشهرها از آنها استفاده می گردد.

 

دوربین مداربسته اسپید دام مادون قرمز (IR Speed Dome Camera)

دوربین مداربسته دام مادون قرمز (Infrared) همان دوربین مداربسته دام ساده است که به چراغ های مادون قرمز(IR LED) مجهز شده است. این نوع از دوربین های مداربسته قادرند حتی در تاریکی مطلق نیز تصاویر را ضبط و ثبت کنند. به علاوه با بهره گیری از سیستم مادون قرمز فاصله دید در شب تا حد قابل توجهی افزایش می یابد (۱۰۰ الی ۴۰۰ فوت).

تنها مشکل دوربین مداربسته دام مادون قرمز تولید گرماست. با توجه به اینکه درجه حرارت در اطراف دوربین ها پس از مدتی افزایش می یابد، استفاده از امکانات تهویه گرما، نظیر فن (Fan) یا مواد انعکاس حرارت (Heat Radiating Materials) می توان عملکرد و عمر مفید دوربین را بهبود بخشید.

  دام-مادون-قرمز

ویژگی های دوربین های دام

  • دید در شب دوربین های دام

امروزه دوربین های دام معمولا دارای دید در شبIR  هستند که این قابلیت تفاوت زیادی درهزینه آنها ایجاد نمی کند. دوربین های دام معمولا دید در شبی با برد متوسط دارند و در صورت نیاز به برد زیاد برای دید در شب بهتر خواهد بود از دوربین بولت استفاده کنید و یا پروژکتور مادون قرمز در کنار دوربین نصب کنید.

 

  • زاویه دید دوربین های دام

دوربین های دام همانند دوربین های بولت از نظر نوع لنز به دو دسته لنز ثابت (Fixed lens) و لنز وریفوکال  (Varifocal Lens) تقسیم می شوند. دوربین های دام با لنز ثابت معمولا با لنز 2.8میلیمتر (~85 درجه) یا 3.6(~70 درجه) میلیمتر ساخته می شوند و دوربین های دام وریفوکال معمولا لنز 3-9(~35 تا 80 درجه) میلیمتر یا 2.8-12 (~25 تا 85 درجه) میلیمتر دارند. 

 

  • میزان زوم و رصد محیط

میزان زوم (Zoom Module) در دوربین های مداربسته دام متفاوت است. این قابلیت به دوربین امکان رصد فضای بیشتری را با جزئیات بیشتر می دهد.

تمام دوربین های مداربسته دام را می توان با استفاده از صفحه کلید RS485 و یا کامپیوتر کنترل نمود. این دوربین ها قادرند ۳۶۰ درجه به صورت افقی (Horizontal Rotation) و ۱۸۰ درجه به صورت عمودی (Tilt Rotation) با سرعت های بالا، متوسط و پایین چرخش کنند. بنابراین می توان صحنه پشت دوربین را نیز ثبت کرد.

در دوربین مداربسته PTZ امکان ذخیره حتی ۲۵۶ دستور وجود دارد. که کاربر می تواند در شرایط خاص و زمان دلخواه این دستورات را تغییر داده و کنترل کند.

 

  • تنظیم لنز

لنز دوربین مداربسته دام می تواند مطابق نیاز کاربر تنظیم شود. در این دوربین ها سه نوع دسته بندی بر اساس لنز وجود دارد:

  • لنز ثابت (Fixed Lens)
  •  لنز گردان (Varifocal Lens )
  •  لنزهای موتورایز (Motorized Lens)

امروزه جهت ایمنی بیشتر دوربین مداربسته دام ضد ضربه (Vandal Proof) نیز به بازار عرضه شده است. که می تواند حتی در مقابل ضربات چکش و امثال آن نیز تا زمان معینی مقاومت نشان دهد. همچنین شرکت های تولید کننده جنس بدنه را طوری انتخاب می کنند که ضد آب (Water Proof) نیز باشد. برای مثال آلومنیوم را می توان اسم برد.

  dome

  • سیستم ردیابی خودکار دوربین مداربسته دام

سیستم نظارت تصویری با استفاده از دوربین های مداربسته به سوی هوشمند سازی پیش می رود. این سیستم به کاربر این امکان را می دهد که روی یک هدف متحرک خاص دوربین را تنظیم کند. دوربین با شناسایی هدف می تواند روی آن زوم و فوکوس نماید و به صورت اتوماتیک هدف را مورد ردیابی قرار دهد. با استفاده از سیستم هشدار (Alarm Systems) در این نسل از دوربین ها و تلفیق آن با سیستم ردیابی خودکار، بدون نیاز به نرم افزار می توان از کیفیتی هوشمند بهره برد.

 

تفاوت دوربین دام و اسپید دام 

دوربین های مدار بسته اسپید دام از دسته دوربین های چرخشی هستند که قابلیت چرخش و زوم از راه دور را دارند و این امکان این را دارند که تصاویر را در جهات مختلف ثبت کنند. شکل ظاهری آنها نیز مانند دوربین های دام معمولی به صورت نیم دایره ای بوده اما باید به این نکته نیز توجه نمود که تمام دوربین هایی که قابلیت چرخشی دارند از نوع اسپید دام نیستند. 

26 تیر 1398   |   2048 بازدید