گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

UI چیست دو کلمه UX و UI در طراحی سایت بسیار استفاده می شود و عناوین شغلی بعضی از طراحان وب سایت UX Designer و بعضی دیگر UI Designer می باشد. اگرچه در طراحی سایت تفاوت این دو برای...

UI و UX در طراحی سایت

UX 

UI چیست

دو کلمه UX و UI در طراحی سایت بسیار استفاده می شود و عناوین شغلی بعضی از طراحان وب سایت UX Designer و بعضی دیگر UI Designer می باشد.

اگرچه در طراحی سایت تفاوت این دو برای مشتری نمایان نیست و مشتری برای هریک از این دو مورد با یک شخص سروکار دارد، اما با این حال بهتر است که برای یک خروجی بهتر روی هر یک از این زمینه ها افراد جداگانه ای فعالیت کنند.

تعریف UI این کلمه مخفف User Interface به معنی رابط کاربری است. رابط کاربری اصولا به ظاهر امر، چگونگی صفحه بندی سایت و نحوه ارائه محصول کار تمرکز دارد. در حقیقت یو آی ظاهر یک سیستم نرم افزاری است که کاربر به شکل مستقیم با آن ارتباط دارد.

در صنعت نرم افزار ، UI به هر چیزی که در صفحه نمایش داده می شود گفته می شود که شامل تصاویر، متن ها، دیاگرام ها، ماژولها، جداول ، ویدئوها و همچنین رنگ ،سایز و مکان آن ها می باشد.

UI فضایی می باشد که اثر متقابل بین انسان و ماشین به وجود می آید. هدف این اثر متقابل اجازه برای عملکرد موثر و کنترل ماشین از سمت انسان می باشد، در حالیکه ماشین اطلاعاتی را باز می گرداند که کمک به تصمیم گیری های کاربران می نماید. برخلاف طراحان UXکه بر روی حس کلی کار تمرکز می نمایند طراحان UI بر روی نحوه ارائه محصول کار می نمایند. آنها صفحه ای را طراحی می نمایند که کاربر با آن در ارتباط می باشد و تلاش می نمایند UI را در جهت محقق ساختن اهداف طراح UX پیش ببرد. به عنوان مثال ممکن است طراح UI تصمیم بگیرد اسلایدری در بالای صفحه تعبیه نماید و یا دکمه ای برای انجام فرآیند خرید در مکانی از صفحه ایجاد نماید. همچنین طراح UI مسئول ساخت راهنمای استایل منسجم می باشد تا ثبات و یکپارچگی در طراحی دیده شود.

 

UX چیست
User Experience – UX بسیار وسیع تر از UI می باشد شامل رفتار، حالت و احساست کاربر در مورد استفاده از یک محصول و یا سیستم خاص گفته می شود. تجربه کاربر شامل جنبه های عملی، تجربی، موثر ، معنی دار و جنبه های با ارزش اثر متقابل انسان و کامپیوتر و محصول می باشد، که شامل درک کاربر از جنبه های مختلف سیستم شامل کاربرد، سادگی در استفاده و بهره وری می باشد.( به زبان ساده تر به تجربه و احساس کاربر زمانی که از محصول شما استفاده می نمایند گفته می شود.) بر اساس تعریف ISO عنوان user experience شامل کلیه عواطف، اعتقادات، مزیت ها، پاسخ های فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده و بعد از آن اطلاق می گردد.

به عنوان مثال زمانی که شما از سایتی محصولی را سفارش می دهید و آن بسیار سریع تحویل شما می گردد به این معناست که UX خوبی وجود داشته است. اهمیت UI به قدری بالاست که اگر طرح و برنامه شما تجربه و حس خوبی به کاربر منتقل نکند، کاربر دیگر از محصول شما استفاده نخواهد کرد.

وظیفه طراح وب سایت چیزی بیش از طراحی محیطی زیبا برای وب سایت شما می باشد بلکه طراح می بایست هیجان و احساسات کاربران شما را در نظر بگیرد و سایت را به گونه ای طراحی نماید تا وب سایت شما ارتباط احساسی با کاربر برقرار نماید. طراح وب سایت یکی از مهترین اعضای تیم شما می باشد که در صورتی که کار خود را به درستی انجام دهد تاثیر بسیار مثبتی در کسب و کار خواهد داشت.

چیزی که عالی به نظر می رسد اما کار کردن با آن دشوار است نمایانگر UI خوب و UX ضعیف است، و برخلاف آن چیزی که کارکردن با آن ساده  است و ظاهری بد دارد، نمایانگر UX خوب و UI  ضعیف است.

  UI

تفاوتUI و UX

UI و UX مکمل یکدیگر شناخته می شوند. هر دوی آن ها در محصول برای ایجاد تجربه ای دلنشین برای کاربر ضروری اند و نمی توان یکی را بر دیگری ارجح دانست اما از لحاظ کاری و کاربردی با هم متفاوت هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

1- UI تنها بخشی از UX محسوب می شود. کل یک محصول UX است و برای تاثیرگذاری بر مخاطبان استفاده می شود. در حالی که UI در زیر مجموعه آن قرار می گیرد و برای تامین هدف های UX استفاده می شود.

2- UX بر سفر کاربر در حل یک مشکل تمرکز دارد، در حالی‌که تمرکز UI بر به نظر آمدن ظاهری و عملکرد یک محصول است.

3- برای داشتن طراحی تاثیر گذار یا UX، استفاده از UI ضرورت دارد. بدون وجود طراحی  UX  سایت ظاهری زیبا و خیرکننده دارد. اما عملکرد آن ضعیف خواهد بود.

4- برای داشتن طراحی UX باید به مفاهیم روانشناسی دقت کرد. به همین دلیل این نوع طراحی انتزاعی است. در حالی که در طراحی UI از ابزارهای عینی و قابل مشاهده ای همچون تصاویر، ویدئو، دیاگرام و ... استفاده می شود.

5- UI به طور کلی در رابطه با طراحی بخش بصری و طراحی اطلاعات در اطراف نمایشگرها است. UX در رابطه با این تجربه‌ی کامل است و ممکن است حتی در رابطه با صفحه نمایشگر نباشد .

6- طراحی UI به سلیقه طراح سایت بستگی دارد. در حالی که برای داشتن سایت مطابق با اصول طراحی UX، باید به خواست کاربران و نیازهای آنان دقت شود.

7- و ...

UIUX

28 آبان 1397   |   1290 بازدید