گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

زاویه دید: در واقع به محدوده ای از یک فضا که تحت الشعاع دوربین قرار بگیرد زاویه دید دوربین مداربسته یا به عبارتی دیگر FOV(Field Of View ) می گویند. معیار سنجش زاویه دید دوربین...

عوامل موثر بر زاویه دید دوربین های مداربسته

زاویه-دید

زاویه دید:

در واقع به محدوده ای از یک فضا که تحت الشعاع دوربین قرار بگیرد زاویه دید دوربین مداربسته یا به عبارتی دیگر FOV(Field Of View ) می گویند.

معیار سنجش زاویه دید دوربین مداربسته درجه می باشد. به صورتی که این درجه ها به شکل °۶۰, °۱۲۰, °۱۸۰ و °36۰ مطرح می شوند. هرچه مقدار این درجه ها پایین تر باشد نشان دهنده محدودتر بودن محیطی است که دوربین می بیند و هر چه درجه دید بالاتر باشد به منزله وسیع تر بودن محدوده دید دوربین مداربسته است.

زاویه دید به سه صورت افقی، عمودی و قطری محاسبه می شود. در زاویه دید افقی مساحتی را که دوربین در راستای افقی می بیند را مد نظر قرار می دهند. در زاویه دید عمودی مساحتی را که دوربین در راستای عمودی می بیند را مد نظر قرار می دهند و در زاویه دید قطری مساحتی را که دوربین در راستای افقی و عمودی می بیند را مد نظر قرار می دهند.

پس زاویه دید دوربین حتما باید قبل از خرید و نصب آن بررسی شود تا متناسب با هدف و خواسته مشتری باشد.

در برخی از کاربردها زاویه دید کم مثلا ۹۰ درجه می تواند کافی باشد ولی در برخی موارد افراد نیاز دارند تا زاویه دید دوربین مداربسته ۱۸۰ درجه باشد به عبارتی فضایی که می خواهند تحت نظر قرار دهند وسیع تر است. همچنین، زاویه دید دوربین مداربسته در کیفیت و قیمت دوربینی که خریده می شود نیز موثر است. به همین دلیل است که توصیه می شود متناسب با نیاز عمل کنید. به عنوان مثال در صورتی که دوربین مداربسته در یک محیط معمولی استفاده شود بهتر است زاویه دوربین مداربسته خریدار خیلی زیاد نباشد تا شخص مورد نظر مجبور به پرداخت هزینه اضافی نباشد. پارامترها و عوامل مختلفی هستند که می توانند بر زاویه دید دوربین تاثیر بگذارند. که در این مبحث سعی شده است تا با عوامل موثر بر زاویه دید دوربین مداربسته آشنا شوید.

  zavieh-did

عوامل موثر بر زاویه دید دوربین مداربسته

از اصلی ترین عوامل موثر بر زاویه دید دوربین مداربسته، لنز دوربین مداربسته، سایز سنسور تصویر دوربین مداربسته، نوع دوربین مداربسته ، فاصله کانونی و در نهایت محل نصب دوربین مداربسته می باشد.

   gaparsian 

فاصله کانونی

همانطور که می دانید هر قدر یک شی از دوربین دورتر باشد، مشاهده آن با جزئیات بالا دشوار است.

باید توجه کنید که شی یا شخص (سوژه امنیتی) چقدر با دوربین مداربسته فاصله دارد و حتی از این اطلاعات به منظور محاسبه توانایی دوربین در جهت شناسایی فرد در آن فاصله بهره ببرید.

فاصله کانونی به فاصله بین مرکز لنز با نقطه تمرکز (فوکوس) آن است. این مهمترین عاملی است که باید در نظر داشته باشید تا فاصله ای که دوربین مداربسته می بیند را مشخص کنید. در واقع لنزها این فاصله کانونی را تعیین می کنند.

 

لنز دوربین مداربسته

از اصلی ترین عوامل موثر بر زاویه دید دوربین مداربسته که در محاسبات ریاضی نیز تاثیر گذار است لنز دوربین مداربسته می باشد. به عدسی های تعبیه شده در دوربین که نور برگشتی از تصاویر را از خود عبور داده و آن را به صورت متمرکز به سنسور منتقل می کند لنز دوربین مداربسته می گویند. لنز اصلی ترین نقش را در وضوح تصاویر حاصل در مانیتور نمایشگر دارد.

لنز دوربین مداربسته به چهار حالت لنز فیکس یا ثابت، لنز متغیر، لنز زوم و لنز چشم ماهی تقسیم می شوند. هر کدام از این لنزها مشخصات خاص خود را دارند که با توجه به کاربرد مورد نظر انتخاب می شوند.

  انواع-لنز

  • لنز فیکس یا ثابت:

 برخی از لنزهای دوربین مداربسته زاویه دید ثابت و از قبل مشخص شده ای دارند. در این نوع از لنزها نمی توان زاویه دید دوربین را تغییر داد. علت این ویژگی به دلیل ثابت بودن فاصله کانونی لنز دوربین است. فاصله کانونی تا حد زیادی زاویه دید دوربین مداربسته را تحت تاثیر قرار می دهد. میزان فاصله کانونی با زاویه دید دوربین مداربسته رابطه عکس دارد. یعنی هر چه فاصله کانونی کمتر باشد زاویه دید دوربین مداربسته بیشتر خواهد بود. واحد اندازه گیری فاصله کانونی بر حسب میلی متر است. ۲٫۸ ، ۳٫۶ ، ۴ ، ۶ ، ۱۲ ، ۲۰ و ۵۰ میلی متر از جمله متداول ترین فاصله های کانونی هستند که در لنز دوربین مداربسته وجود دارند. زاویه دید و فاصله کانونی رایج بر روی لنز دوربین مداربسته را در جدولی محاسبه و برای راحتی کار خریداران ارائه کرده ایم.

 

  • لنز متغیر:

 برخی دیگر از لنزهای دوربین مداربسته زاویه دید متغیری دارند. در این نوع از لنزها می توان زاویه دید دوربین مداربسته را تغییر داد. علت این ویژگی به دلیل متغیر بودن فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته است. فاصله کانونی و به دنبال آن زاویه دید دوربین مداربسته را می توان به صورت دستی و اتوماتیک (به شرط استفاده از لنز متغیر) تغییر داد. محلی بر روی دوربین های مداربسته با لنز متغیر تعبیه شده است که به کمک آن می توان زاویه دید دوربین مداربسته را تنظیم کرد و بر روی تصویر زوم کرد و از جزئیات تصویر ضبط شده با خبر شد.

 

  • لنز زوم یا موتورایز :

 برخی از لنزهای استفاده شده درون دوربین مداربسته به موتورهایی متصل هستند که توانایی تغییر دادن فاصله کانونی و همچنین زوم کردن را دارند که به آنها لنزهای موتورایز گویند. به کمک این نوع از لنزها می توان بر روی محل یا شخص مورد نظر که تصویر آن توسط دوربین مداربسته گرفته شده است زوم کرد و به جزئیات تصویر به صورت کاملا دقیق پی برد.

 

  • لنز چشم ماهی:

 با پیشرفت تکنولوژی لنزهایی وارد بازار شده اند که از جمله به روزترین لنزها برای دوربین مداربسته به حساب می آیند. لنز چشم ماهی توانایی ضبط تصاویر اطراف خود را با زاویه دید ۳۶۰ درجه دارد. به کمک لنز چشم ماهی، دوربین مداربسته می تواند تصاویر کل محیط اطراف خود را به صورت دایره ای ضبط و کنترل کند. از آن جایی که لنز چشم ماهی از به روزترین لنزها در بازار تکنولوژی می باشد لذا از قدرت وضوح بسیار بالایی در تصاویر خود برخوردار است.

پس همان طور که واضح است نوع لنز انتخابی می تواند تاثیر زیادی در زاویه دید دوربین مداربسته بگذارد. فراموش نکنید که در خرید و انتخاب دوربین حتما به لنز دوربین مداربسته توجه داشته باشید.

 

سایز سنسور تصویر در دوربین مداربسته

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی زاویه دید دوربین مداربسته، سایز سنسور تصویر در دوربین مداربسته می باشد. وظیفه سنسور تصویر تبدیل نور به سیگنال های الکتریکی و دیجیتالی است. با تبدیل نور به سیگنال های الکتریکی و دیجیتالی دوربین، تصاویر را بر روی صفحه نمایش نشان می دهد. پس می توان گفت سنسور تصویر از اصلی ترین اجزای یک دوربین مداربسته است. دو نوع از پر کاربردترین سنسور تصویر در دوربین مداربسته عبارتند از:

سنسور

  • سنسور تصویر (CCD) : سنسور تصویر CCD مدل قدیمی به حساب می آید. قیمت آن به نسبت سنسور تصویر دیگر ارزان تر است. همچنین با توجه به قابلیت و کیفیتی که دارد مناسب است. مصرف برق سنسور تصویر CCD کمتر است و دارای لنزهای کوچکتری است که برای کاربردهایی نظیر دوربین تلفن همراه و دوربین های مداربسته مخفی بسیار مناسب است.
  • سنسور تصویر (CMOS) : سنسور تصویر CMOS نوع پیشرفته تری از سنسورهای تصویری در دوربین مداربسته به حساب می آید. قیمت بسیار بالا یکی از ویژگی های سنسور تصویری CMOS است که باعث شده است در محل های مهم و صنعتی که حساسیت عمل بیشتر است کاربرد بیشتری پیدا کند.

 

  انواع-دوربین-مداربسته

نوع دوربین مداربسته

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و عرضه مدل های مختلفی از دوربین ها به بازار، نوع دوربین مداربسته نیز در زاویه دید دوربین تاثیر چشمگیری خواهد داشت. تمامی عوامل در یک دوربین مداربسته دست در دست هم می دهند تا تصویر مورد انتظار از دوربین حاصل شود. در این میان طراحی خود دوربین، نوع دوربین مداربسته (آنالوگ یا دیجیتال)، نوع برش تصویر، اندازه چیپ تصویر و همچنین نوع لنز و اندازه سنسور تصویر دوربین مداربسته که توضیح داده شد از فاکتورهای مهم به حساب می آیند. منظور از نوع دوربین مداربسته، مدل و برندی است که خریدار انتخاب می کند و باید توجه داشته باشد که تمامی فاکتورهای مورد نیازش را در قالب یک دوربین مناسب به دست آورد.

 

محل نصب دوربین مداربسته

هر موقع حرف از زاویه دید دوربین مدار بسته شد نمی توان تاثیر محل نصب دوربین مداربسته را انکار کرد. در نهایت استفاده از تمامی ویژگی های یک دوربین مداربسته با جایگذاری آن در یک محل نا مناسب مقدور نخواهد بود. برای انتخاب بهترین محل نصب دوربین مداربسته حتما باید دقت کرد که مانعی مثل درخت، تیر برق، ساختمان یا هر چیز دیگری که بتواند مانع از دیده شدن محدوده مورد نظر باشد وجود نداشته باشد. همچنین محل نصب دوربین مداربسته باید طوری انتخاب شود تا نور بیش از حد مانع از وضوح تصویر نشود.

در نتیجه همان طور که واضح است اگر مانعی در مسیر تصویربرداری دوربین باشد زاویه دید دوربین مداربسته محدود خواهد شد. برای جلوگیری از این کار توصیه می شود تا حتما از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید چرا که تجربیات شخصی بسیار مهم هستند. به عنوان نکته آخر در نظر داشته باشید که با گسترده تر شدن زاویه دید دوربین مداربسته کیفیت وضوح تصویر کمتر می شود و اگر به دنبال تصویری با کیفیت بسیار بالا هستید سعی کنید زاویه دید دوربین مداربسته خود را کمتر کنید و تمرکز دوربین را بیشتر بر روی سوژه مورد نظر قرار دهید.

محل-نصب-دوربین-مداربسته

19 بهمن 1398   |   4563 بازدید