گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

مفهوم رایج و قدیمیکیفیت (Quality) از دیدگاه اقتصادی صرفاً به نتایج فرآیند تهیه محصول تکیه می کند که بر اساس آن درجه مرغوبیت محصولات و خدمات، تعیین می گردد. این شناخت که کیفیت به...

کیفیت (Quality) چیست؟

1_12

مفهوم رایج و قدیمی کیفیت (Quality) از دیدگاه اقتصادی صرفاً به نتایج فرآیند تهیه محصول تکیه می کند که بر اساس آن درجه مرغوبیت محصولات و خدمات، تعیین می گردد. این شناخت که کیفیت به عنوان مهم ترین عامل استراتژیکی موفقیت در بازارهای جهانی مطرح است، باعث تغییر تفکر نسبت به تعریف محدود از مفهوم کیفیت گردید. سرانجام این نتیجه حاصل شد که یافتن، ثبت و نهایتاً برطرف کردن اشتباهات، یک حالت تدافعی را به وجود می آورد که با آن در بلند مدت نمی توان حتی سهم موجود در بازار را نیز حفظ نمود. این امر منجر به توسعه و گسترش مفهوم کیفیت در استراتژی شرکت ها گردید. بدین ترتیب با گذشت زمان تعریف مشخصه های کیفیتی محصول و به کار گیری کلیه امکانات و توانمندی های سازمان، برای محقق ساختن، پایدار نگاه داشتن و ارتقاء آن جایگاه خود را پیدا کرد.

در فرآیند تصمیم گیری مشتریان که به قضاوت درباره کیفیت محصول و تصمیم به خرید آن منجر می گردد، در کنار مشخصه های فنی، مشخصه های دیگری مانند قیمت، خدمات مناسب در تعمیر و نگهداری، برخورد مطلوب در فروش نیز نقش مهمی را ایفا می نمایند. این طرز تفکر را می توان در تعبیر، کیفیت یعنی مناسب بودن برای استفاده(fit for use)  مستتر است.

در استاندارد ایزو ۸۲۰۴ کیفیت چنین تعریف شده است: تمامی ویژگی های یک مقوله (کالا یا خدمات) که در توانایی آن جهت برآورد ساختن نیاز های تصریح شده یا تلویحی آن مقوله موثر است.

2 آبان 1395   |   1451 بازدید