گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

گرد هم آوردن افراد برای انجام یک کار آسان نیست و متأسفانه خیلی از رهبران در شتاب برای رسیدن به اهداف، از مقدمات ایجاد یک تیم صرف‌نظر می‌کنند؛ اما باید بدانید که فعالیت...

هر آنچه رهبران جدید تیم باید در ابتدا انجام دهند

333_11

گرد هم آوردن افراد برای انجام یک کار آسان نیست و متأسفانه خیلی از رهبران در شتاب برای رسیدن به اهداف، از مقدمات ایجاد یک تیم صرف‌نظر می‌کنند؛ اما باید بدانید که فعالیت شما در هفته‌ها و ماه‌های اولیه می‌تواند تأثیر زیادی بر نتایج نهایی داشته باشد؛ اما چه گام‌هایی باید بردارید تا تیم به موفقیت برسد؟ چطور قواعد گروه را شکل دهید اهداف مشخصی را تعیین کنید و محیطی انگیزشی ایجاد کنید که در آن هر کسی احساس راحتی کند؟

چه رهبری تیمی که از قبل وجود داشته به عهده بگیرید چه تیمی جدید بسازید، علاوه بر تعیین اهدافی که می‌خواهید تیم به آنها دست یابند، تعیین نحوه‌ی کار کردن افراد حیاتی است. هفته‌های اول خیلی مهم هستند. افراد باورهایی برای خود شکل می‌دهند و این باورها معمولاً ماندگار هستند و اگر برای تیم مشخص نکنید که چطور به خوبی کار کنند، مشکلاتی به وجود خواهد آمد. یا همان اول برای این کار وقت بگذارید یا بعداً مجبور به این کار خواهید شد.

 

نکاتی در مورد نحوه­ی شروع درست رهبری یک تیم:

 

۱- همدیگر را بشناسید.

یکی از اولین اولویت‌ها شناخت اعضای تیم و تشویق آنها به شناخت بیشتر یکدیگر است. همان ابتدا فوراً شروع به حرف زدن در مورد وظایف کاری هر کس نکنید و اگر اعضا هم درخواست این کار را داشتند، مخالفت کنید و در عوض بر ایجاد دوستی و اعتماد تمرکز کنید؛ یعنی در عمل مراسمی برای آشنایی و جلسات تمرین تیم سازی برگزار کنید. در تیم‌های مجازی می‌توانید با برقراری تماس‌های تلفنی از احوالات و فعالیت‌های هر شخص اطلاع پیدا کنید یا به‌طور مجازی ساعات خوشی را با هم بگذرانید. یکی از مؤثرترین کارها این است که افراد را وادار کنید بهترین و بدترین تجربه‌ی تیمی خود را به اشتراک بگذارند. گفتگو دراین‌باره باعث می‌شود همه‌ی افراد در مورد اینکه می‌خواهند چه رفتارهایی حین پیشروی ترویج پیدا کند و یا از چه رفتارهایی اجتناب شود به توافق برسید.

۲- ارزش‌ها و اولویت‌های خود را نشان دهید.

از برخوردهای اولیه با اعضای تیم به‌عنوان فرصتی برای نشان دادن ارزش‌های خود استفاده کنید. توضیح دهید پشت هر تصمیم شما چه چیزی وجود دارد، اولویت‌های شما چیست و چگونه کارایی تیم خود را فردی و گروهی ارزیابی خواهید کرد. به آنها بگویید از چه سنجه‌هایی برای اندازه‌گیری میزان پیشرفت استفاده می‌کنید تا آنها بفهمند چطور ارزیابی خواهند شد و چه انتظاراتی از آنها دارید. اعضای تیم می‌خواهند تعریف شما از موفقیت را بدانند.

۳- نحوه‌ی کار کردنی که از تیم انتظار دارید را توضیح دهید.

همچنین لازم است به‌طور مفصل شرح دهید که از تیم انتظار دارید چطور کار کند. وقتی اعضای جدید وارد تیم می‌شوند، این‌طور فرض نکنید که اعضای قدیم به نیروی جدید نحوه‌ی برگزاری جلسات یا بهترین روش درخواست کمک را توضیح می‌دهند، به‌عنوان یک رهبر این کار وظیفه‌ی شماست تا انتظارات را مشخص کنید و فرآیندها را شرح دهید. اگر این قواعد را برای همه شفاف‌سازی نکنید، این خطر وجود خواهد داشت که افراد به احساس طردشدگی و ابهام دست دهد و انگیزه آنها برای کار کاهش یابد.

۴- اهداف را به‌طور شفاف تعیین و بیان کنید.

یکی از مهم‌ترین نقشهای شما به عنوان رهبر تیم تعیین اهداف بلندپروازانه است که با کمک تیم خود می‌توانید به آنها دست یابید. واضح بیان کنید که تیم به سمت چه چیزی در حال حرکت است و انتظار دارید که چطور به آنجا برسد. با تعیین این اهداف در ابتدای کار، تصمیمات گروه واضح‌تر گرفته خواهد شد و اثربخش‌تر خواهد بود و اعضای تیم را پاسخگو نگه خواهید داشت.

خیلی از رهبران تیم‌ها را به ارث می‌برند یعنی غالباً اهداف جدید تعیین نمی‌کنند اما باید اهداف موجود را شفاف‌سازی کنید. در حقیقت به‌ندرت شخصی وارد می‌شود که اهداف را به طریقی بنیادی مجدد تعریف کند. در این موارد، چالش ما به‌عنوان یک رهبر شناسایی نقش‌ها یا تفکر مجدد در مورد استراتژی‌ها برای رسیدن به اهداف موجود است.

۵- درها را باز بگذارید.

اگر یک چیز باشد که رهبران جدید باید به یاد داشته باشند آن یک مورد این است که ارتباط برقرار کردن و صحبت کردن زیاد با اعضا بر بقیه کارها مقدم است. همیشه بهتر است با ساختاربندی بیشتر، نقاط تماس و ثبت‌نام‌های بیشتر شروع کنید. چطور این کار را انجام دهید؟ با جلسات گروهی یا فردی؟ ایمیل یا اشتراک‌گذاری گزارش‌های پیشرفت؟ این موارد از یک تیم به تیم دیگر و از رهبری به رهبر دیگر متفاوت است، اما روش ارتباطی هر چه هست تا آنجا که می‌توانید این کار را انجام دهید، ارتباط برقرار کنید و با اعضا صحبت کنید. هیچ‌وقت نباید یکی از اعضا بگوید: از بس از رئیس حرف شنیدم، مریض شدم! هیچ‌وقت گفتگو و ارتباط با اعضای تیم را قطع نکنید.

۶- با یک برد زود هنگام امتیاز بگیرید.

شناسایی و رفع یک مشکل کسب‌وکاری که تأثیر سریع و زیادی دارد در ابتدای کار می‌تواند نشان دهد که شما قدرت تشخیص و انجام کارها را دارید. شاید کارمندی با نارضایتی طولانی‌مدت یا فرآیند کاری ناکارآمد وجود داشته باشد. شاید پروژه‌ای باشد که شما به‌آسانی بتوانید روی آن سرمایه‌گذاری کنید و آن را در اولویت قرار دهید. اقدامات سریع نشان می‌دهد که شما در حال اتصال به تیم و یادگیری هستید؛ اما مهم‌تر از همه این است که یک پیروزی و موفقیت زودهنگام باعث افزایش انرژی تیم می‌شود. انگیزه افراد را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود دیگران به شما خوش‌بین باشند که ممکن است بعداً اگر امور دچار مشکل شد به این خوش‌بینی نیاز پیدا کنید.

قواعدی که باید به یاد داشته باشید.

– در مورد نحوه‌ی تصمیم‌گیری و ارزیابی تیم، شفاف عمل کنید.

– اعضا را به برقراری ارتباط تشویق کنید، ارتباط برقرار کردن و گفتگو در ابتدای کار از سوءتفاهم و نتایج ضعیف جلوگیری می‌کند.

– به دنبال موانع و نارضایتی بگردید که می‌توانید آنها را حل کنید. این کار به شما اعتبار می‌بخشد و الهام‌بخش خواهد بود.

– بدون ایجاد روابط تیمی، اقدام به انجام کارها نکنید.

– فرض نکنید اعضای جدید خودشان خواهند فهمید شما و بقیه چطور کار می‌کنید. برای توضیح فرآیندها و انتظارات زمان بگذارید.

– از اینکه در شروع به کار با دیگران ارتباط برقراری کنید نهراسید. هر زمان که تیم به‌خوبی کار کند می‌تواند خود را کنار بکشید.

 

10 خرداد 1395   |   1817 بازدید