گلستانه ارقام پارسیان|های‌تک

چیزهایی هستند که نباید در محل کار خیلی راحت از آنها استفاده کنید. این عبارات حامل قدرت خاصی هستند. آنها توانایی عجیبی در بد جلوه دادن شما دارند، حتی اگر حق با شما باشد. بدتر از همه...

۱۱ عبارتی که افراد باهوش در محل کار استفاده نمی‌کنند.

2323

چیزهایی هستند که نباید در محل کار خیلی راحت از آنها استفاده کنید. این عبارات حامل قدرت خاصی هستند. آنها توانایی عجیبی در بد جلوه دادن شما دارند، حتی اگر حق با شما باشد. بدتر از همه اینکه اگر آنها را به زبان بیاورید دیگر امکان خنثی کردن اثر بد آنها وجود ندارد. صحبت از لغزش‌های زبانی، شوخی‌های زشت یا اشتباهات سیاسی نیست. فقط این‌ها نیستند که می‌توانند شما را بد جلوه دهند. غالباً اظهار نظرهای مبهمی هستند که بیشترین آسیب را وارد می‌کنند، مثلاً آن‌هایی که ما را بی‌کفایت و بدون اعتماد به‌نفس نشان می‌دهند.مهم نیست شما چقدر بااستعداد هستید یا چه دستاوردهایی داشته‌اید، عبارت‌های خاصی هستند که فوراً نظر مردم نسبت به شما را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود بعد از آن همیشه دید منفی را به شما داشته باشند. این جملات حامل بار منفی زیادی هستند که به مسیر شغلی شما فوراً آسیب می‌رسانند. چند تا از این قاتلین شغلی را در محل کار خود اخیراً شنیده‌اید؟

۱- منصفانه نیست

همه می‌دانند که زندگی منصفانه نیست، وقتی شما میگویید ” منصفانه نیست ” یعنی شما فکر می‌کنید زندگی قرار است منصفانه باشد، که باعث می‌شود خام و ساده‌لوح به نظر برسید. اگر نمی‌خواهید این اتفاق بیفتد لازم است حقایق را بپذیرید، مفید باشید و تفسیرهای خود را کنار بگذارید.

مثلاً می‌توانید بگویید: ” متوجه شدم برای پروژه‌ای که امید داشتم به من بدید با آقای X قرارداد امضا کردید، ممکنه بدونم چرا این تصمیم رو گرفتید؟ دوست دارم بدونم چرا فکر کردید من واسه این کار شخص مناسب نبودم تا بتونم روی بهبود مهارتهام کار کنم.”

۲- همیشه اینکار اینجوری انجام میشده

فناوری به‌سرعت در حال تغییر است، طوری که حتی ممکن است یک فرآیند با ۶ ماه عمر نیز منسوخ شود. گفتن این جمله: ” همیشه این کار این‌جوری انجام می‌شده” فقط باعث می‌شود تنبل و مقاوم در برابر تغییر به نظر برسید و همچنین ممکن است رئیس شما فکر کند چرای برای بهبود وضعیت هیچ تلاشی نمی‌کنید. اگر واقعاً کارها را طبق روال همیشگی انجام می‌دهید، مطمئناً راه بهتری وجود دارد.

۳- مشکلی نیست

وقتی شخصی از شما می‌خواهد کاری انجام دهید و شما به او میگویید: “مشکلی نیست” به‌طور سربسته به او میگویید که تقاضای او یک مشکل برای شما بوده است و فرد احساس می‌کند آن کار را به شما تحمیل کرده است. کاری که باید بکنید این است که به اون نشان دهید از انجام آن کار خوشحال هستید. مثلاً بگویید: ” باعث افتخارمه…” یا “خوشحال میشم انجامش بدم…” تغییر ظریفی در نحوه‌ی بیان ایجاد شده است اما تأثیر زیادی دارد.

۴- فکر کنم… / ممکنه یه ایده ی احمقانه باشه… / میخوام یه سوال احمقانه بپرسم

این جملات بیحال فوراً اعتبار شما را خدشه‌دار می‌کنند. حتی اگر در ادامه‌ی این عبارات یک ایده‌ی عالی بیان کنید، این‌طور به نظر می‌رسد که اعتمادبه‌نفس ندارید که باعث می‌شود افرادی که با آنها صحبت می‌کنید به شما اطمینان نکنند. بدترین منتقد خود نباشید. اگر از چیزی که میگویید مطمئن نیستید، شخص دیگری هم به آن اطمینان نخواهد کرد و اگر واقعاً چیزی را نمی‌دانید مثلاً بگویید: ” الآن اطلاعات کافی ندارم، اما پیگیری می‌کنم و بعد از کسب اطلاع خدمت می‌رسم.”

۵- فقط یه دقیقه وقت میگیره

گفتن اینکه کاری یک دقیقه زمان می‌برد تا انجام شود به مهارت‌های شما آسیب میزند و این را می‌رساند که شما وظایف را با شتاب انجام می‌دهید. به‌راحتی بگویید: “وقت زیادی نمیبره” مگر اینکه بتوانید واقعاً در ۶۰ ثانیه آن کار را انجام دهید. وانمود نکنید که وظیفه‌ای که به شما سپرده می‌شود زودتر از زمان واقعی انجام می‌شود.

۶- سعی می‌کنم

درست مثل “فکر می‌کنم”، “سعی می‌کنم” نیز باعث می‌شود شما دودل به نظر برسید و نشان از عدم اعتمادبه‌نفس شما در انجام آن وظیفه است. تمام توانایی‌های خود را در اختیار بگیرید. اگر از شما خواسته می‌شود کاری انجام دهید یا متعهد به انجام آن شوید یا راه دیگری پیشنهاد دهید. اما نگویید ” سعی می‌کنم” چون به نظر می‌رسد به‌سختی تلاش نخواهید کرد.

۷- تنبله… / بی کفایته / آدم خوبی نیست

اظهارنظر توهین‌آمیز به یک همکار اصلاً کار خوبی نیست. اگر اظهارنظر شما درست باشد، مطمئن باشید قبل از آنکه شما گفته باشید دیگران هم از آن اطلاع دارند، پس نیازی نیست آن را بیان کنید. اگر اشتباه باشد، شما شخصی خواهید بود که درنهایت به‌عنوان یک آدم بد دیده خواهید شد.

همیشه در محیط کار افراد بی‌ادب و بی‌کفایت وجود دارند و احتمالاً همه آنها را می‌شناسند. اگر نمی‌توانید کاری کنید که رفتارشان بهتر شود یا توان اخراج آنها را ندارید، پس نیازی نیست بی‌لیاقتی آنها را اعلام کنید. همچنین بیان بی‌کفایتی دیگران راه درستی برای خوب نشان دادن خودتان نیست. بی‌رحمی شما قطعاً با نظرات منفی همکارانتان در مورد شما به خودتان باز خواهد گشت.

۸- وظیفه ی من نیست / جز شرح شغل من نیست

با گفتن این جمله‌ی نیشدار به نظر می‌رسد شما می‌خواهید فقط به‌اندازه‌ای که برای دریافت حقوق لازم است کار کنید، که امنیت شغلی شما را به خطر می‌اندازد.

اگر رئیس از شما می‌خواهد کاری انجام دهید که احساس می‌کنید برای موقعیت شما مناسب نیست (یا از لحاظ اخلاقی مناسب شما نیست) بهترین کار این است که آن را مشتاقانه انجام دهید. بعد از آن در مورد نقش خود در شرکت گفتگو کنید که آیا شرح شغل شما نیاز به تغییر دارد؟ مطمئناً وقتی این‌گونه عمل کنید کوته‌فکر به نظر نمی‌رسید. همچنین باعث می‌شود شما و رئیستان به یک توافق بلندمدت نسبت به کارهایی که باید انجام دهید و کارهایی که نباید انجام دهید برسید.

۹- تقصیر من نبود

اینکه دیگران را مقصر بدانید اصلاً کار درستی نیست. مسئولیت‌پذیر باشید. اگر در یک اشتباه نقش داشتید، هرچقدر کوچک، آن را به عهده بگیرید. اگر هیچ نقشی نداشتید، هر آنچه اتفاق افتاده را با آرامش و بی‌طرفانه توضیح دهید. حقایق را بیان کنید و اجازه دهید رئیس و همکارانتان خودشان در مورد اینکه چه کسی مقصر است نتیجه‌گیری کنند. زمانی که شما انگشت اشاره خود را به سمت شخص دیگری می‌گیرید و او را مقصر اعلام می‌کنید، زمانی است که دیگران‌ شما را فردی می‌بینند که مسئولیت کارهایش را به عهده نمی‌گیرد. این موضوع باعث عصبانی شدن دیگران می‌شود. بعضی‌ها بعد از آن از کار کردن با شما اجتناب خواهند کرد و بعضی دیگر منتظر خواهند بود از شما اشتباهی سر بزند تا به شما حمله کنند و شما را سرزنش کنند.

۱۰- نمیتونم

“نمیتونم” و “تقصیر من نبود” خواهران دوقلو هستند. وقتی شما میگویید “نمیتونم” بقیه فکر می‌کنند شما نمی‌خواهید آن کار را انجام دهید. اگر واقعاً به علت عدم داشتن مهارت لازم نمی‌توانید کاری را انجام دهید، لازم است که راه‌حل ارائه دهید. به‌جای اینکه بگویید نمی‌توانید، بگویید می‌توانم. مثلاً به‌جای “نمیتونم شب تا دیروقت بمونم” بگویید:” میتونم فردا صبح زودتر بیام، چطوره؟” یا به جای ” نمیتونم ازون اعداد چیزی بفهمم” بگویید: ” هنوز نمیدونم چطور اون اعداد رو تحلیل کنم. کسی هست که بهم نشون بده چطور اینکارو بکنم تا بعداً اینکارو انجام بدم؟”

۱۱- از این شغل متنفرم

هیچ‌کس دوست ندارد شکوه کردن شما از شغلتان و اینکه چقدر از آن متنفر هستید را بشنود. این کار باعث می‌شود شما یک آدم منفی به نظر برسید و روحیه گروه را کاهش دهید. رؤسا سریع آدم‌های منفی‌بافی که روحیه را پایین می‌آوردند پیدا می‌کنند، آنها را اخراج می‌کنند و جای آنها را به افراد مشتاق به کار می‌دهند.

حذف این عبارات از صحبت‌هایتان بسیار مفید خواهد بود. به‌صورت ناخودآگاه تمایل دارید که از آنها استفاده کنید، پس باید تمرین کنید تا نگفتن این عبارات برایتان تبدیل به عادت شود.

 

3 خرداد 1395   |   1329 بازدید